اجرای نمای کرتین وال

اجرای کرتین وال یا همان نمای لامل

اجرای کرتین وال یا همان نمای لامل (به استراکچر های آلومینیومی در سیستم نمای کرتین وال لامل می گویند) تفاوت های زیادی با سایر نماهای شیشه ای دارد، این نمای مدرن به یک دیوار خارجی شیشه ای گفته می شود که بارهای دیگری غیر از وزن خود را تحمل نمی کند. بنابراین نمای مدرن کرتین وال غیر سازه ای هستند و فقط برای محافظت از ساختمان در برابر عناصر محیطی کار می کنند. نیروهای لرزه ای و باد بر روی یک نمای شیشه ای در نقاط لنگرگاه، جایی که قاب نمای شیشه ای به ساختمان متصل می شود، منتقل می شود و سپس توسط ستون ها، به ساختار پشتیبانی منتقل می گردد و به نوعی نیروها خنثی می شوند.
سیستم کرتین وال یا سقف های شیشه ای که به سازه اسکای لایت معروف هستند هر دو از نظر سازه ای شبیه به هم هستند، معمولاً هر دو این سیستم ها از یک قاب فلزی، اغلب آلومینیومی، با شیشه اسپند و یراق آلات مختلف تشکیل می شود. البته مواد ساختمانی دیگر نیز ممکن است برای زیرسازی و اجرای کرتین وال استفاده شوند از جمله، روکش آجر، بتن پیش ساخته، صفحات فلزی و سنگ نازک. مشخصه بارز این سیستم ها تمرکز بر روی وسعت وسیع شیشه است که ساختمان را در سایه ای از نور ظاهری پوشانده است.

اجرای این نما به نوعی مقرون به صرفه نیز هست، زیرا از داخل ساختمان قابل نصب است بنابراین نیازی به صرف هزینه برای ایجاد داربست نیست. این موضوع برای برج های بلند یا مکان های ساختمانی که موقعیت مناسبی برای نصب داربست ندارند ایده آل است.

یکی دیگر از کاربرد های مهم سیستم های شیشه ای این است که برخلاف سیستم های چوبی، صداهای ضربه ای را از کف به کف یا به صورت افقی از اتاق به اتاق دیگر منتقل نمی کنند. دلیل این امر این است که صفحات واحد با اتصال واشر از هم جدا می شوند. مواد مختلف (به عنوان مثال، واشر به آلومینیوم)، از لحاظ صوتی در سطوح مختلف تحریک می شوند، بنابراین جدایی کامل در اتصالات بین واحدها ایجاد می شود.

کرتین وال - نمای کرتین وال - قیمت کرتین وال
استراکچر های آلومینیومی در سیستم نمای کرتین وال لامل

 

ویژگی های اجرای نمای کرتین وال ساختمان

• طراحی معماری
اجرای پکیج های ساختمانی همچون نمای کرتین وال در واقع نمای ساختمان را در بر می گیرد که ارتباط اصلی معماری ساختمان را نشان می دهد و هدف و میل طراحی را برای دستیابی به جذابیت بصری خاص تعریف می کند. از این رو معماری نمای کرتین وال در تعیین جزئیات سطح کلان و خرد از جمله مصالح، اتصالات و غیره نقش حیاتی دارد.
• مهندسی نما
مهندسی نمای کرتین وال با چندین رشته مختلف از جمله مهندسان سازه، متخصصان مواد، طراحان محصولات، متخصصان مکانیک و تولید سرو کار دارد. طراحان یا مهندسان نما ارتباطات اصلی بین معماران و سازندگان هستند، کار آنها پیاده سازی طرح معماری با استفاده از راه حل های طراحی ساختمان است که با جزئیات بیشتری طراحی شده است. مهندسی نما و اجرای نمای کرتین وال ساختمان چندین عنصر اصلی قابل رویت را تعریف می کند که تأثیرات معماری را نشان می دهد، از این رو رویکرد طراحی معماری با رویکرد متعادل در مورد نیازهای معماری و مهندسی در اجرای نمای کرتین وال ساختمان لحاظ می شوند. این مرز محدودیت های مهندسی را تحت فشار قرار می دهد و برای دستیابی به راه حل های بسیار سبک وزن و بسیار ساده و بهینه سازی شده، اغلب به چالش کشیده می شود.

 

سیستم دیتیل اجرای نمای کرتین وال

  • U channel (سیستم کرتین وال یو چنل)
  • Semi frameless (سیستم کرتین وال سمی فریم لس)
  • Frameless (سیستم کرتین وال فریم لس)
  • face cap (سیستم کرتین وال فیس کپ)

روش‌های نصب و اجرای نمای کرتین وال

اجرای کرتین وال ها معمولا به دو شکل زیر صورت می گیرد:

  •  Unitize (روش یونیتایز)
  •  Stick (روش استیک)
کرتین وال - قیمت نمای کرتین وال
قیمت اجرای نمای کرتین وال مدرن

اجرای نمای یونتیایز:
در اجرای کرتین وال به روش یونیتایز، قطعات مهم نما مانند استراکچر های آلومینیومی، شیشه های خاص مانند اسپند به صورت پیش ساخته و از روی نقشه های فنی دقیق در کارخانه های مجهز توسط تکنسین های ماهر و متخصص آماده می شود. بعد از انتقال قطعات تولید شده در کارخانه به محل پروژه مجری و یا پیمانکار مورد نظر اقدام به مونتاژ سازه کرتین وال می کند. قبل از مونتاژ قطعات می بایست مجری کار اقدام به زیرسازی برای نصب استراکچر های آلومینیومی و شیشه کند. بیشترین کاربرد اجرای کرتین وال به روش یونیتایز، برای ساختمان های بلند مرتبه است. این روش اجرا صرفه جویی خوب در زمان و نیز هزینه دارد.

اجرای نمای استیک:

در اجرای کرتین وال به روش استیک، شاهد هستیم که بیشتر عملیات ساخت در محل پروژه انجام می شود. در این روش به جز مرحله اسکترود که در کارخانه انجام می شود، مابقی مراحل به کمک تکنسین های ماهر و متخصص در محل پروژه و به واسطه ابزارآلات و ماشین آلات خاص صورت می گیرد.
در ابتدا مقاطع آلومینیومی مطابق با نقشه های فاز ۲ همراه با لامل ها به اندازه های مختلف برش داده می شوند. سپس به کمک پروفیل های فلزی موجود زیر سازی و شبکه بندی نمای و همچنین مدول بندی کرتین وال انجام می شود و لامل به شبکه موجود نصب می گردند و در مرحله آخر نما شیشه ای روی شبکه قرار گرفته و به کمک یراق آلات مخصوص نصب و تثبیت می شوند.

کرتین وال - نمای کرتین وال
سیستم نمای کرتین وال

انواع اجرای نمای کرتین وال

روش اجرای سیستم بدون درپوش فول فریم لس (Full Frameless) و سیستم درپوش‌دار فیس کپ (Face cap): برای اجرای سیستم درپوش‌دار فیس کپ (Face cap) و همچنین سیستم بدون درپوش فول فریم لس (Full Frameless) نیز از دو روش یونیتایز یا استیک کمک گرفته می شود.

  •  برای اجرای سیستم درپوش‌دار فیس کپ (Face cap)، ابتدا با استفاده از پروفیل های آهنی، شبکه یا زیرسازی صورت می گیرد
  • سپس استراکچر های آلومینیومی مطابق با نقشه های فنی فاز دو، برای نگهداری شیشه نصب می شوند
  •  از این مرحله پروفیل های نگهدارنده شیشه نصب می شوند
  •  و در مرحله آخر نصب پروفیل درپوش صورت می گیرد

اجرای کرتین وال فول فریم لس (بدون درپوش)

  • برای اجرای سیستم بدون درپوش فول فریم لس (Full Frameless) ابتدا زیر سازی مورد نیاز انجام شده و سپس، از کاست ها برای نصب شیشه ها استفاده می کنند
  • کاست های موجود به کمک یراق آلاتی مانند پیچ یا پرچ بر روی مولیون و ترنسم جای می گیرند
  • در مرحله بعد برای عایق بندی شیشه ها از چسب های مخصوص سیلیکونی و یا از لاستیک های مخصوص کمک می گیرند
  • و در مرحله آخر بعد از این که کاست، مولیون و ترنسم روی شیشه نصب شدن، شیشه برای جایگذاری روی سازه ساختمان آماده می شود

مزایا اجرای کرتین وال

بر خلاف سایر نماهای شیشه ای، که واحدهای شیشه ای را در اجزای سازه ای دیوار قرار می دهند، اجزای سیستم نمای کرتین وال مانند شیشه و استراکچر های آلومینیومی، بر روی عناصر ساختاری ساختمان معلق هستند، و پوشش را فراهم می کنند، اما از سازه هیچ پشتیبانی نمی کنند. به همین دلیل بار مرده ای روی سازه ساختمان اعمال نمی شود و مواقع اضطراری سازه و نما عملکرد بهتری خواهند داشت.
اگر به دنبال مجری برتر کرتین وال هستید، آرمن مجری نما می تواند تمامی نیازهای شما را با کمترین هزینه برآورده کند. این مجموعه می تواند با دانش و مهارت خوب خود دیتیل اجرای نمای کرتین وال و اجرای نمای شیشه ای را با تضمین برای شما انجام دهد.

محدودیت اجرای کرتین وال

هر کدام از روش های اجرای کرتین وال محدودیت های خاص خود را دارند، برخی از آنها بدون درپوش و به کمک کاست، مولیون و ترنسم نصب می شوند و برخی دیگر به شکل ساده. محدودیت ها به نوع ساختار نما و سیستم آن بستگی دارد.

لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button