بخش مهمی از ساختمان که تاثیر زیادی بر عمر یک بنا دارد نمای ساختمان است. نما می تواند در عین حال زیبایی و چهره سازه را به بهترین شکل نمایان کند و مقاومت ساختمان را تا چندین برابر افزایش دهد.  طراحان و معماران در تلاشند بهترین نمونه از نما را تولید و اجرا کنند و در این راه تا حد خیلی زیادی نیز موفق عمل کرده اند. چالش مهندسان بر این است که نمای مناسب و با توجه به شرایط مختلفی تولید کنند که نیاز مشتریان را تامین کند. امروزه شرکت های مختلفی تاسیس شده که راهنمای انتخاب نمای ساختمان هستند و بهترین مشاوره و حتی اجرای نما را بر عهده می گیرند. به طور کلی برای انتخاب یک نمای ساختمان به عوامل متعددی باید توجه شود. برخی از این عوامل را بر می شمریم.

  • شرایط جوی هر نقطه از کشورمان متفاوت بوده بهتر است با توجه به شرایط جوی هر منطقه نمای مناسبی را انتخاب کنید. مثلا در مناطق شرجی نمای شیشه مناسب نیست یا در مناطق سرد نمای شیشه یک عایق سرما بوده و بهترین گزینه است.
  • به زیبایی یک نما باید توجه ویژه داشت. نمای ساختمان باید با نمای داخلی نیز هم خوانی داشته باشد با توجه به نمای داخلی که مدرن یا سنتی است نمای خارجی را نیز انتخاب کنید و هارمونی رنگ را از یاد نبرید.
  • اگر به دنبال روشنایی بالایی هستید نمای اسپایدر یا شیشه ای مناسب است زیرا بیشترین انعکاس نور را خواهد داشت. مثال های این چنینی فراوان هستند و راهنمای انتخاب نمای ساختمان می باشند.
  • اما هزینه و پولی که بابت این موضوع در نظر گرفته می شود نیز در انتخاب نمای ساختمان بی تاثیر نخواهد بود. بنابراین با توجه به نوع هزینه ای که دارید اقدام به تهیه نما کنید.
 

راهنمای انتخاب نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان را بشناسید

تنوع در اجرای نما از مزیت های خارق العاده ای است که در این حوزه وجود دارد. با وجود نماهای متعدد هر کسی با توجه سلیقه شخصی که دارد نمونه مناسبی را می تواند انتخاب کند. قبل از هر کاری بهتر است در مورد انواع نما آشنایی لازم را داشته باشید تا یک انتخاب درست و اصولی را رقم بزنید. در گذشته نماهای که با ملات گچ و سیمان و ماسه اجرا می شدند وجود داشتند که با مدرنیته شدن زندگی این  نوع نماها کمکم جای خود را به نمای خشک دادند. در نمای خشک بر خلاف نمای تر از هیچ ملاتی برای چسباندن نما به دیوار استفاده نمی شود و این یک امتیاز بالا و یک تفاوت بزرگ در بین نماهای قدیمی و مدرن است.

نمای آجری

از قدیمی ترین نوع نما در داخل کشور بوده که با گذشت زمان شکل امروزی به خود گرفته و از متریال های جدیدی برای اجرای این نما استفاده می کنند استفاده از آجر نسوز و سفال در اجرای این نوع نما بسیار به چشم می خورد. تنوع در چیدمان نمای آجری بر زیبایی آن اثر زیادی گذاشته و علاقه مردم به این تکنیک نما بیشتر از گذشته شده است. در ساخت این نما هم از ملات و هم از پین و پیچ استفاده می کنند.

نمای سنگی

نمای سنگی دارای مقاومت بالایی در برابر انواع ضربات و حوادث طبیعی است و از این رو موارد مصرفی زیادی را دارد. از سنگ هایی مختلفی همچون تراورتن و مرمریت برای اجرای نما استفاده می‌کنند. این نما سرعت اجرایی بالایی دارد اما وزن بالایی را برای ساختمان به بار می آورد. ذرات معلق آلودگی در هوا در این سنگ‌ها نفوذ می کند اما قابلیت شست و شوی این نوع سنگ‌ها این عیب را می پوشاند.

نمای کامپوزیت

در مقابل انواع نمای قدیمی نمونه های شیک و در نمای ساختمان اجرا می شوند که زیبایی سازه را به رخ هر بیننده ای می‌کشد. یکی از نمونه های شکیل و مقاوم نمای کامپوزیت است. این محصول از جنس ورق آلومینیومی است که متاسفانه در برابر حرارت مقاومت پذیری خوبی ندارد‌. از مهمترین مزیتی که دارد این است که سرعت اجرا و نصب بالایی دارد. تنوع در طرح و تنوع رنگی‌ زیادی دارد.

نمای ساندویچ پانل

پدر راهنمای انتخاب نمای ساختمان می توانیم به این‌ نمونه شیک اما گران قیمت نیز اشاره کنیم. به دلیل داشتن لایه فوم‌ پلی اورتان دارای عایق در برابر سرما و گرما است. با اینکه از نماهای گران قیمت به شمار می رود اما در الگوی مصرف برق و گاز نقش خیلی موثری  دارد. تنوع در ورق های مورد استفاده زیاد است و در زمان کمتری نسبت به سنگ و سرامیک‌ نصب می شود.

انتخاب انواع نمای ساختمان

نمای شیشه ای

از بهترین و جدیدترین نمای که امروزه رواج زیادی دارد و بیشترین نمای ساختمان های عظیم و بلند مرتبه را به خود اختصاص داده است. نمای شیشه ای خود به چندین بخش تبدیل می شود. نمای کرتین وال یکی از نمونه های زیبا و مقاوم شیشه ای می باشد. نمای کرتین وال بر روی لامل و شاسی های قرار می گیرد و هیچ بار مرده ای را به سازه وارد نمی کنند و این یک امتیاز عالی خواهد بود.  کرتین وال از پوسته اصلی ساختمان جداست و توانایی بالایی در بالا بردن مقاومت ساختمان دارد.

نمای اسپایدر از جمله نماهای شیشه ای که دارای شکل های هندسی جذابی است و مهندسان و طراحان در خلق این نما تمامی هنر خود را به نمایش گذاشته اند. شکل و هارمونی جذاب آن به عنوان بهترین و زیباترین نما شناخته شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. نمای اسپایدر به دلیل شباهت زیادی که به خانه عنکبوت دارد با این نام معروف بوده و به مانند خانه عنکبوت به هم پیوسته و مقاومت بالایی در برابر هر گونه ضربه ای دارد. شکل اجرایی آن مانع از شکستن و فروپاشی این نمای شیشه ای می شود.

 

تفاوت انواع نمای ساختمان

یکی از ملاک های مهم در راهنمای انتخاب انواع نمای ساختمان، تفاوت هایی است که در میان این نماها وجود دارد. تفاوت در نوع نصب، ساخت، وزن، قیمت، سرعت اجرای نما و .. به خوبی نمایان می شود. تمامی نماهای موجود از نظر قیمت با هم تفاوت های زیادی دارند به طور مثال نماهای سنگی و احری از ارزان ترین نمونه ها و نمای کامپوزیت یا شیشه ای با قیمت های بالاتری به فروش می رسند.

از جمله دیگر تفاوت های نما در سرعت اجرا و نصب آنها می باشد. نماهای قدیمی به دلیل نیاز به انواع ملات زمان زیادی را برای نصب نیاز دارند. اما نمونه های جدید نیازی به ملات سیمان و ماسه ندارند و با چند قطعه یراق آلات به پوسته ساختمان می چسبند. از دیگر تفاوت ها دقت در عملکرد و نصب آنها می باشد. برخی از نماها نیاز به دقت بالا دارند مانند نماهای شیشه ای چون در صورت عدم دقت ممکن است شیشه ها شکسته شوند اما نماهای مانند سرامیک و آجر این دقت را لازم نخواهند داشت.

یکی دیگر از تفاوت های اساسی در انواع نمای ساختمان وزن هر نما خواهد بود. مسلما نمای سبک بهتر از نمای سنگین است و بار مرده را برای ساختمان ندارد و پی و فونداسیون را سنگین نمی کند. کرتین وال از نمونه های سبکی است که هیچ وزنی برای ساختمان ندارد اما در مقابل نمونه های مانند سنگ وزن زیادی را در سازه ایجاد می کنند که باعث افزایش خطر ریزش ساختمان در هنگام زمین لرزه می شود.

 

نصب انواع نمای ساختمان

برای راهنمایی انتخاب انواع نمای ساختمان می توانید از شرکت های کمک بگیرید که در ساخت، اجرا و نصب نما فعالیت دارند. بهتر است از نیروی متخصص برای نصب کمک بگیرید. مشاوره های رایگانی برای مشتریان در نظر گرفته شده تا بتوانند هر آنچه که نیاز دارند را سفارش دهند. برای نصب هر نمونه از نما می توانید از شرکت های که در این رشته فعالیت دارند بهره ببرید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button