انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان - نمای خشک کرتین وال

بنا به تعبیری نمای ساختمان، چهره یک سازه است که از فضای داخلی محافظت می کند. انواع نمای ساختمان، در مدل های مختلف که بخش جدایی ناپذیر پوسته ساختمان هستند، ساکنین را در زمستان گرم و در تابستان از گرما محافظت می کنند و در عین حال مانع ورود عناصر بیرونی به داخل می شوند. نمای ساختمان، همچنین از عناصر اصلی زیبایی سازه های ساختمانی محسوب می شود. معماران از نما برای نمایش خلاقانه ریتم، تعادل، سبک، کاربری و… استفاده می کنند.معماران باید در طراحی انواع نمای ساختمان، بین کارایی و زیبایی شناسی تعادل برقرار کنند. فناوری های جدید، همواره امکانات جدیدی را به طراحی نمای سازه ها اضافه می کنند. معماران و سازندگان، دائماً در حال یافتن سیستم های جدید نمابندی هستند تا بتوانند ظاهری متناسب با کارایی، برای کاربران طراحی نمایند.

نمای ساختمان مسکونی

یکی از انواع نمای ساختمان، نمای خانه های مسکونی است که با توجه به کاربری، دارای سبک خاص و متفاوتی است. اولین اتفاقی که در انتخاب نمای ساختمان مسکونی صورت می گیرد اعمال سلیقه فردی است. اما هنگام انتخاب نمای مناسب برای طراحی خانه مسکونی، باید موارد دیگر همچون سبک، موقعیت مکانی، بودجۀ در دسترس، شرایط آب و هوای و… را نیز در نظر گرفت.

در هنگام انتخاب انواع نمای ساختمان در منازل مسکونی، باید همه فاکتورها را به شکلی متعادل در نظر گرفت. تمام عناصر اصلی درگیر از جمله سبک، ظاهر، ماهیت نوع مصالح در دسترس، رنگ ها، نورپردازی و محوطه سازی ساختمان و… را باید در کنار یکدیگر در نظر گرفت تا آنچه ایده آل است به دست آید.

نمای ساختمان مسکونی - نمای ساختمان
اجرای نمای ساختمان مسکونی

چه مدل سیستم نمایی در منازل مسکونی کاربرد دارد

در انتخاب نمای ساختمان مسکونی، اولین قدم، انتخاب درست سبک است. انواع نمای ساختمان در منازل مسکونی، به سبک های مختلفی تقسیم می شود. سبک مدرن و معاصر، خلاقانه، کلاسیک و سنتی و… که همگی از انواع سبک های رایج در ساخت نمای منازل مسکونی است.

  1. انتخاب مصالح مورد علاقه، یکی دیگر از چالش های پیش رو است. مصالحی که معمولا در ساخت انواع نمای ساختمان های مسکونی به کار می رود عبارتند از آجر، سیمان، مواد ارگانیک همچون چوب، انواع سنگ های طبیعی و تزئینی و نماهای مصنوعی صنعتی.
  2. نورپردازی اطراف نمای ساختمان مسکونی، قدم آخر برای تکمیل جلوه و زیبایی نمای ساختمان شماست. با یک نورپردازی ملایم، از بالا یا پایین به سمت دیوارها، ستون ها یا حتی محوطه، خانه خود را در خیابان محل زندگیتان در مرکز توجه قرار دهید.
  3. وقتی صحبت از محوطه سازی می شود، منظور انتخاب گلدان ها و گیاهانی است که با سبک خانه شما تناسب بیشتری دارند. همچنین ایجاد فضای سبزی که نیاز به وقت و تمرکز بیشتری دارد. طراحی یک فضای سبز موثر در نمای ساختمان مسکونی، نیاز به تخصص هنری و طراحی فضای سبز دارد که در نهایت نتیجه کار را متمایز و دلپذیر خواهد ساخت.

نمای ساختمان تجاری

در انواع نمای ساختمان، نمای سازه های تجاری به دلیل مهم بودن موقعیت استراتژیکی تجاری، از اهمیت بالایی برخودار هستند. توجه به ظاهر، امنیت، بارز بودن، جلوه و خاص بودن و البته ورود و خروج نور و تهویه مناسب هوا، از با اهمیت ترین فاکتورهای لازم در طراحی انواع نمای ساختمان های تجاری است. نمای شیشه ای، فلزی، سنگی، کامپوزیتی و… از انواع نمای ساختمان های تجاری پر طرفدار در میان صاحبان ملک است.

انواع نمای ساختمان، نمای خشک کرتین وال
نمای ساختمان تجاری- آرمن طرح و نما

 چه مدل سیستم نمایی در ساختمان های تجاری کاربرد دارد

طراحی نمای ساختمان تجاری، یک کار پیچیده است که طی آن، با استفاده از روش های فنی-مهندسی و همچنین خلاقیت، یک محیط تجاری خاص شکل می گیرد. در واقع، طراحی نمای ساختمان تجاری یک فاکتور برای ارائه به مشتری است. شما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که مشتری ها، زمانی که به سمت ساختمان تجاری شما می آیند، در ابتدا ظاهر ساختمان شما را می بینند. پس ساختمان تجاری باید از طرحی مناسب برای انتقال پیام برخوردار باشد.

نکات مهم در طراحی انواع نمای ساختمان تجاری

برای طراحی نمای ساختمان تجاری، باید نکاتی را مد نظر داشت که توجه به آنها لازم و ضروری است.

  1. در انواع نمای ساختمان تجاری، توجه به نوع و سبک پنجره ها بسیار مهم است. ساختمان های مدرن با پنجره های گسترده از کف تا سقف بسیار جذاب به نظر می رسند. اما اگر می خواهید یک سبک سنتی را به کار ببرید، پنجره های مستطیلی شکل که به طور متقارن قرار گرفته اند، ایده آل تر خواهند بود.
  2. در طراحی نمای ساختمان تجاری نیز نورپردازی، تکمیل کننده ظاهر جذاب ساختمان است. پس با کمک طرح های مختلف نورپردازی و نورهای ملایم، برای بهتر بودن ظاهر ساختمان خود اقدام نمایید.
  3. انسجام طراحی در کلیه بخش های ملک تجاری بسیار مهم و حائز اهمیت است. شما می توانید در عین اینکه از مصالح مختلف در بخش هایی با کارکردهای متفاوت استفاده می کنید، یک طرح منسجم ایجاد نمایید.
  4. طراحی یک ورودی جذاب، در انواع نمای ساختمان تجاری اصلی مهم و تاثیرگذار است. جدا از رنگ آمیزی درب ورود، عناصری همچون فضای سبز، فرش کردن و صندلی و استراحتگاه ها که می توانند به جذابیت عمومی ورودی شما بیفزایند.
  5. تعادل و تقارن از فاکتورهای مهمی است که طراحی بیرونی ساختمان تجاری را جذاب و متمایز می کند. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای دستیابی به نمای بیرونی متناسب از آنها استفاده کنید. در کل، انواع نمای ساختمان های تجاری با طراحی مناسب، باید دارای نمای بیرونی منطقی باشد که به خوبی طراحی شده باشد.
  6. همواره یک طراحی زیبا زمانی جذاب می شود که با عناصر فضای سبز طبیعی در آمیخته شود. این چیزی بیش از قرار دادن چند گلدان در جلوی ورودی ساختمان تجاری است. معمولاً برای رشد و پرورش گیاهان، زمان لازم است؛ پس ایجاد فضای سبز را از همان ابتدای طراحی نمای ساختمان تجاری خود شروع کنید. برای محوطه سازی فضای سبز، باید صبر و حوصله به خرج دهید. بهترین پیشنهاد برای تحقیق این مسئله استفاده از گیاهان بومی و خاک های محلی است.
انواه نمای ساختمان - نمای ساختمان مسکونی- نمای ساختمان تجاری
آرمن مجری نمای ساختمان

آرمن طرح و نما، با بهره گیری از بهترین مهندسین فعال در حوزه طراحی نما و فضای بیرونی، خلاقانه ترین و جذاب ترین طرح های به روز نمای بیرونی را متناسب با خواست و سلیقه مشتری، برای انواع نمای ساختمان ارائه می نماید.

 

انواع نمای ساختمان براساس مصالح به کار رفته

نما به چهره ساختمان و هر نوع سازه گفته می شود که در مدل ها و انواع متفاوتی وجود دارد که با فناوری های جدید روز دنیا و مدرن ساخته می شوند. امروزه نماهای متفاوتی را در شهر ها می بینیم که هر کدام از آنها زیبایی خاص خود را دارند. خلاقیت معماران را به نمایش می‌گذارند. برای ساخت انواع نمای ساختمان  به موارد مختلفی توجه می‌کنند و سعی می‌کنند تعادل در سبک زندگی و نوع ساز به وجود بیاید.

 به طور مثال در نماهای تجاری و مسکونی دو نوع سبک مختلف از نمای ساختمان را می توانیم ببینیم. به طور کلی هر چقدر نمای ساختمان شکیل تر و زیباتر باشد، دوست داشتنی تر است و بر روی کیفیت ساختمان تاثیر گذار خواهد بود. نما نشان دهنده کیفیت یک سازه می‌باشد. از نمای ساختمان می‌توان به درون ساختمان نیز پی برد. نمای ساختمان علاوه بر اینکه بر روی زیبایی محله و شهر اثر دارد بر روی کیفیت ساختمان نیز اثر متفاوتی می‌گذارد.

مقاومت سازه را در برابر انواع حوادث مانند زلزله و باد و طوفان بالا خواهد برد. همچنین می‌تواند مانع از ورود هر نوع گرد و غبار و آلاینده های صوتی به درون سازه و ساختمان شود. انواع نمای ساختمان را می‌توانیم به چندین دسته متفاوت تقسیم کنیم. هر کدام از آنها با ویژگی های خاص خود همراه است و دارای علاقمندان متفاوتی می باشد این نوع نما را با جزئیات کامل معرفی خواهیم کرد.

 

نمای سنگی

 

نمای سنگی

اولین نمایی که در کشور بیشترین آمار را در بین انواع نمای ساختمان به خود اختصاص داده است نمای سنگی است. این نما در نوع خود مقاومت  خیلی بالایی دارد و از انواع سنگ ها مانند سنگ تراورتن، مرمریت و … را به کار می برند. این نوع نما دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند استقامت بالا می باشد به طوری که ساختمان را در برابر زلزله مقاوم کرده اما در مقابل  دیگر نماها بار اضافی را به پایه و فونداسیون وارد می کند.

این نوع نما قابلیت شست و شو را دارند و نفوذ پذیری آب در آن به صفر می رسد به همین سبب است که در نماهای بیرونی از آن استفاده می کنند تا بتواند در برابر بارش های مختلفی دوام داشته باشد. دیگر اینکه این نما را با انواع ملات مانند سیمان و ماسه و آب به کار می برند که دشواری های کار خود را دارد. برترین نوع سنگ ها را در این نوع نما به کار می برند چون در زیبایی و کیفیت ساختمان باید تاثیر مثبت داشته باشد.

 

نمای شیشه ای

یکی از مدرنترین نماهای موجود در ساختمان و سازه نمای شیشه ای می باشد که افرادی که به دنبال مدرنیته هستند اغلب این نوع نما را برای خود انتخاب می کنند. در میان انواع نمای ساختمان، جدید ترین نوع آن نمای شیشه ای می باشد که این نما در چندین دهه اخیر بیشترین کارایی را داشته است. مدل ها، رنگ ها و طرح های مختلفی از این نما وجود دارد. اغلب از این شیشه سکوریت برای این نماها استفاده می‌کنند چون این نوع شیشه ها نشکن هستند.

همچنین دارای عایق صوتی و حرارتی نیز می باشند. ظریب امنیت بالایی را به وجود می آورد. ساختمان های زیبا و سر به فلک کشیده ای را در شهرها می بینیم که با این نماها جلوه زیبایی در شهر ایجاد کرده اند و با تابش خورشید به آن ها انعکاس نور زیادی را دارند. باعث زیبایی هرچه تمامتر این نما شده است. نوع نصب این نوع نما با دیگر نماهای موجود ساختمان تفاوت های زیادی را دارد.

حتماً تکنسین های ماهر و متخصصی را لازم دارد تا بتوان بدون آسیب و یا هرگونه خسارتی این نما را بر روی انواع ساختمان ها نصب کرد. بیشتر این نماها بر روی پشت بام ها و تراس و بالکن ها دیده می شود. زیبایی ساختمان را چندین برابر می کند.

 

نمای سرامیکی

یکی از نماهای مرسوم ایرانی که قیمت تمام شده آن از دیگر انواع نمای ساختمانی ارزان تر می باشد نمای سرامیکی است. این نما دارای وزن خیلی پایین‌تر بوده و در مقابل آجر و سنگ وزن خیلی کمتری را دارد. به همین دلیل استفاده از این نوع نماها در بسیاری از مکان‌ها توصیه می‌شود. نصب این نوع نما  به نیروی متخصص زیادی احتیاج ندارد و می‌توان با حوصله نصب کرد. اما امروزه با روش‌های جدید تری نما را نصب می‌کنند که تخصصی بوده و تکنسین های مخصوص خود را می‌طلبد.


برای نصب سرامیک بر روی نماهای مدرن باید از چسب های مخصوص و پیچ و مهره‌های استفاده شود که کاری مختص به متخصصان است. نماهای سرامیکی مقاومت بالایی را در برابر انواع باران‌های اسیدی دارد، زیرا خورندگی در این نوع نماها بسیار کم است و نفوذ پذیری آب در این نوع نما وجود ندارد. اما اگر به دنبال یک نوع عایق در برابر صدا و گرما و سرما هستید سرامیک نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما اگر به دنبال یک نمای ارزان‌ قیمت هستید می‌توانید به دنبال سرامیک باشید.

نمای سرامیکی

 

نمای آجری

در کنار تمامی نماهای مدرنی که در دنیا وجود دارد هنوز نمای آجری علاقه مندان زیادی را برای خود دارد و جایگاه خاصی را در میان انواع نمای ساختمان به خود اختصاص داده است.در اجرای نماهای آجری از انواع آجر نسوز استفاده می‌کنند. این آجرهای نسوز از خاک نسوز به همراه خاک چینی ساخته می‌شود که مقاومت خیلی بالایی در برابر انواع شرایط جوی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل است که استفاده از آن در هر شرایط جوی امکان پذیر می باشد.

این نماهای آجری را به سه روش مختلف انجام می‌دهند نمای خشک، چسبی و یا ملاتی که هر کدام از آن ها هزینه ها و زمان خاص خود را می‌طلبد. بهترن‌ترین نوع استفاده از این نوع نماها را می‌توانیم به صورت اجرای خشک ببینیم که در آن هیچ ملاتی استفاده نمی‌شود و از پیچ و مهره و ریل برای نصب آن استفاده می‌کنند. اگر به دنبال یک نمای سنتی هستید می توانید از نماهای آجری استفاده کنید که امروزه به شکیل ترین نوع ممکن تولید شده اند.

 می توانند جوابگوی نیاز همه مشتریان باشند برای اینکه این نوع نماها به یک عایق حرارتی تبدیل شوند در میان نما و دیوار ساختمان یک لایه عایق حرارتی قرار می‌دهند تا به عنوان یک نمونه عایق مناسب برای صدا و حرارت و سرما عمل کند.

نمای آجری

لینکدین
پینترست
تلگرام
Call Now Button