نقش شیشه در ساختمان و انواع نمای شیشه ای

انواع نمای شیشه ای - پارتیشن شیشه ای

شیشه یک مایع جامد است که با شفافیتی که دارد، دید ساختمان های ما را به سوی جهان خارج گسترده تر می کند. امروزه در معماری، تمایل به طراحی انواع نمای شیشه ای با استفاده از طرح های مدرن رو به افزایش است. شیشه دارای خواص و استفاده های متنوعی است و امکان طراحی های مدرن و مختلفی را به معماران می دهد. از شیشه علاوه بر نما، در دیگر طراحی های معماری همچون ساخت در و پنجره و پارتیشن شیشه ای در محیط های اداری و همچنین نرده شیشه ای نیز استفاده می شود.

بررسی انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه ای، به وسیله قاب ها و پایه های آلومینیومی در چارچوب یک سازه سوار می شوند و معمولاً تکنیک های مختلفی برای ساخت و قرار دادن پانل ها وجود دارد.

انواع نمای شیشه ای، در روش ها و جزئیات ساخت و ساز به شرح زیر می باشد.

_ نمای خشک

_ نمای مرطوب

_ سیستم های شیشه ای با پشتیبانی نقطه ای

_ شبکه کابلی

_ نمای شیشه ای دو پوسته

نمای خشک

یکی از انواع نمای شیشه ای، نمای خشک است که در این روش، تنش های فشاری به پانل های فلزی ثابت یا واحدهای شیشه ای موجود در قاب ها وارد می شود. نیروی فشرده سازی لازم را می توان با استفاده از واشر لاستیکی و گاهی نوارهای سازه ای به دست آورد. به طور کلی واشر لاستیکی که از قبل فشرده شده، در هر دو طرف قطعه شیشه ای قرار داده می شود و سپس پانل ها مجهز به شیشه می شوند.

نمای مرطوب

نمای مرطوب یکی دیگر از انواع نمای شیشه ای است که در آن، عنصر پر کننده در کنار مواد اتصال دهنده مناسب مانند درزگیر های سیلیکونی، در قاب مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیکون، پیوندی را ایجاد می کند که می تواند در برابر بار جانبی، بین قاب آلومینیومی و پانل مقاومت کند. این نوع آب بندی از نفوذ آب و گرد و غبار جلوگیری می کند.

سیستم های شیشه ای با پشتیبانی نقطه ای

از دیگر انواع نمای شیشه ای، سیستم شیشه ای با پشتیبانی نقطه ای است که در این سیستم، شیشه معمولاً با قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، پردازش و تابیده می شود که سبب افزایش مقاومت و طول عمر آن می شود. در این نما، شیشه از طریق سوراخ هایی به یک سازه متصل می شود. این اتصالات احتمال خسارات ناشی از لرزه را کاهش می دهد. این سیستم به طور قابل توجهی از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است اما در عین حال نصب آن، دقت بالاتری می طلبد.

شبکه کابلی

شبکه کابلی نوع دیگری از انواع نمای شیشه ای است که ظاهر قابل توجهی دارد. این نمای شیشه ای زیبا، نیازی به فریم ندارد اما اجرای آن می تواند پرهزینه و گران باشد. دیواره های شبکه کابلی معمولاً انعطاف پذیر هستند به همین دلیل احتمال دارد که دچار انحنا شوند. این مسئله ممکن است کمی نگران کننده باشد، اما کارایی ساختمان تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

شبکه کابلی - انواع نماهای شیشه ای
نمای شیشه ای مدرن ساختمان

نمای شیشه ای دو پوسته

یکی از گران قیمت ترین انواع نمای شیشه ای استفاده از شیشه به عنوان لایه دوم نما است که ساخت کاملاً پیچیده ای دارند. این نما از دو لایه تشکیل شده که در فضای بین آن سیستم های تهویه، جهت بهره بردن از انرژی خورشیدی محبوس شده به کار می رود.

نمای شیشه ای دو پوسته
سیستم نمای شیشه ای کرتین وال

نماهای خارجی ساختمان

نماهای خارجی ساخته شده از شیشه در انواع مختلفی از سیستم های طراحی عرضه می شوند. کرتین وال و نمای اسپایدر از پر کاربرد ترین انواع نمای شیشه ای به خصوص در فضای تجاری و اداری می باشد.

نمای شیشه ای کرتین وال

سیستم های کرتین وال یا دیوار پرده ای، از انواع نمای شیشه ای خارجی هستند که معمولا در نمای ساختمان های مرتفع مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول نماهای دیوار پرده ای از یک قاب آلومینیومی سبک تشکیل شده اند که در عین حال می تواند بارهای ناشی از باد و زلزله و همچنین وزن خود را به کف سازه منتقل کند و همچنان در ظاهر ساختمان نمود چندانی نداشته باشد. از دیگر مزیت های استفاده از این نما عبارتند از عایق حرارتی، استحکام صفحات شیشه ای در قاب های آلومینیومی، تسهیل در نصب، سدی برای نفوذ آب و گرد و غبار، امکان تعبیه پنجره های تهویه و متحرک و…

نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای اسپایدر، یک نمای مدرن است که با استفاده از اتصالات نقطه ای، صفحات شیشه ای را با یک ساختار منسجم پشتیبانی می دهد. اتصالات فولادی ضد زنگ با کیفیت، به منظور جذب کلیه بارهای استاتیک و دینامیکی (یعنی وزن مرده شیشه ، بار باد و برف و انبساط_انقباض های ناشی از اختلاف دما) در نمای شیشه ای طراحی شده است. به عبارتی نمای اسپایدر یکی از انواع نمای شیشه ای در حالت کرتین وال است که می توان بسیاری از حالات شیشه را در آن به کار برد. از جمله موارد استفاده از این ساختار نما می توان به ساخت نمای عادی و شیب دار، نما های دو لایه، شیشه های سقفی یا نورگیر، پارتیشن شیشه ای، و … اشاره کرد.

سیستم نمای اسپایدر - نمای شیشه ای اسپایدر - نمای اسپایدر
سیستم نمای اسپایدر کرتین وال – آرمن طرح ونما

سقف شیشه ای یا اسکای لایت

در انواع نمای شیشه ای، سقف های شیشه ای بیشترین بهره بری از نور طبیعی را در ساختمان ایجاد می کنند. این سیستم را می توان در انواع مختلفی از سازه های هرمی و نورگیرهای سقفی به کار برد. سقف های اسکای لایت با آب بندی ویژه مانع از نفوذ آب شده و در شرایط سخت آب و هوایی دچار آسیب نمی شوند. از این سیستم در طراحی سقف استخرهای شنا، مجتمع های ورزشی، مراکز تجاری و گالری های هنری و نمایشگاه ها و… استفاده می شود.

سقف شیشه ای - نمای اسکای لایت - سقف شیشه ای - نورگیر سقفی اسکای لایت
سقف شیشه ای – آرمن طرح و نما

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای با شرایط غیر باربری، به منظور تقسیم بندی فضای داخلی با شکلی زیبا مورد استفاده قرار می گیرد و دارای چارچوب های آلومینیومی هستند که از سقف به کف امتداد یافته اند. پارتیشن های شیشه ای ضمن حفظ نور مساوی در بخش های مختلف محیط، تقسیم بندی فضا را نیز انجام می دهد. اجرای پارتیشن های شیشه ای سبب بهبود تعامل افراد در محیط کار شده و درک بهتری از فضای اطراف را به افراد حاضر در محیط می دهد. از مزایای پارتیشن ها شیشه ای می توان به تثبیت نور طبیعی در محیط، مقرون به صرفه بودن هزینه و همچنین حذف آسان آنها جهت اعمال تغییرات اشاره کرد.

پارتیشن بندی اداری - سیستم نمای شیشه ای
پارتیشن اداری شیشه ‌ای-آرمن طرح و نما

نرده شیشه ای

از نرده شیشه ای به عنوان یک مانع ایمن در اطراف استخرهای شنا، محوطه بالکن و سایر فضاهای عمومی همچون ورزشگاه ها استفاده می شود. از مزیت های استفاده از این نرده ها علاوه بر امتیاز زیبایی شناختی نمای محیط، مقاومت این نرده ها در برابر عوامل سخت آب و هوایی همچون رطوبت است که سبب می شود در محیط های مرطوب از زنگ زدگی در امان بماند. از دیگر مزیت های این نرده ها مراقبت و نظافت آسان آنهاست که به راحتی با یک دستمال و محلول پاک کننده تمیز می شود. شفافیت موجود در ظاهر این نرده ها سبب می شود نمای اطراف به راحتی قابل رویت باشد. از نرده های شیشه ای می توان در انواع نمای شیشه ای مدرن مسکونی و ویلایی بهره برد.

نرده شیشه ای - انواع نمای شیشه ای - قیمت نرده شیشه ای استخر
نرده شیشه ای فیکس پوینت مناسب برای اجرا در فضای اطراف استخ

آرمن طرح و نما، با کمک مهندسین فعال خود در حوزه طراحی نما، ساخت انواع نماهای شیشه ای در پروژه های متعدد را بر عهده داشته و توانسته با به کار گیری هنر معماری و محصولات مقاوم شیشه ای، خالق نماهای زیبای مدرن باشد. با افتخار اعلام میداریم، آرمن مجری نماهای شیشه ای، امکان ارائه خدمات اجرای انواع نمای شیشه ای را دارا می باشد.

لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button