لامل چیست و کاربرد آن در نما چگونه است؟

سیستم لامل - نمای کرتین وال

در سیستم لامل به استراکچر های آلومینیومی افقی، ترنسم و به استراکچر های آلومینیومی عمودی، مولیون گفته می شود. به نمای شیشه ای نازک با قاب آلومینیومی نمای کرتین وال گفته می شود که حاوی شیشه، صفحات فلزی و یراق آلات مخصوص است. در این سیستم معمولا لامل ها به سازه ساختمان متصل هستند اما بارهای کف یا سقف ساختمان را حمل نمی کنند. استفاده از سیستم لامل به دهه ۱۹۳۰ باز می گردد. زمانی که دیگر جنگ جهانی دوم به پایان رسیده بود و تولید کنندگان می توانستند آلومینیوم را به غیر از حوزه نظامی به بازار آزاد نیز وارد کنند. در این زمان استفاده از سیستم نمای لامل به سرعت توسعه یافت.

نمای لامل چیست؟

سیستم لامل از محبوب ترین و مقاوم ترین سیستم های نماسازی در دنیا است که هیچ گونه فشاری روی سازه اصلی ساختمان اعمال نمی کند. کرتین وال شامل اجزای سازنده آن است که باید قطعه قطعه بر روی ساختمان محل نصب شوند. بیشترین کاربرد این سیستم مربوط به ساختمان های بلند مرتبه است. این نوع نما به پشتیبانی خارجی مانند جرثقیل یا داربست نیاز ندارد. فقط با یک مینی جرثقیل ساده می توانید نیازهای خود را برطرف و سیستم لامل را نصب کنید.
سیستم لامل شامل مونتاژ با استفاده از واحدهای بهم پیوسته ای است که از کارخانه خریداری می شود. کل قطعات بعد از مونتاژ با هم به عنوان یک واحد مستقل در نمای ساختمان عمل می کنند. نصب جداگانه هر قطعه توسط مجریان کرتین وال انجام می شود. اندازه نمای شیشه ای به ارتفاع کف تا کف ساختمان بستگی دارد.
سیستم کرتین وال به دلیل پیش ساخته بودن از، مزیت ساخت سریعتر و کیفیت بالاتر برخوردار است. اما به دلیل نیاز به حفاظت بیشتر در هنگام حمل و نقل، هزینه حمل و نقل کمی بیشتر خواهد بود.

لامل

کاربرد نمای لامل

نمای لامل، یک سیستم بیرونی بدون بار است که ساختمان را پوشانده و بارهای ثقلی، باد و لرزه ای نما را به سازه ساختمان منتقل می کند. این نوع نما از لحاظ معماری بیان منحصر به فرد به ساختمان می دهد، در حالی که از نفوذ هوا و آب به داخل ساختمان جلوگیری می کند. یکی از کاربرد مهم نمای لامل این است که برای ساختمان های اداری، تجاری و برج های بلند مرتبه بسیار مناسب است. سیستم لامل تنوع زیادی دارد و شما متناسب با کاربردی مورد نیاز خود می توانید از آنها استفاده کنید.

عایق بندی نمای لامل به چه صورت است؟

بدون اینکه ما متوجه شویم، ساختمان های عایق بندی نشده انرژی زیادی را از دست می دهند. برای حل این مسئله، لازم است که نماها از نظر حرارتی، رطوبتی، صوتی عایق بندی شوند، زیرا این امر به طور قابل توجهی باعث کاهش مصرف انرژی در خانه هایی می شود که برای گرم کردن یا تهویه هوا در نظر گرفته شده اند. صرفه جویی در انرژی در هزینه های حرارتی با عایق حرارتی به ۵۰٪ می رسد.
معمولا عایق بندی سیستم لامل به این شکل است که، از چسب های مخصوص سیلیکونی و یا از لاستیک های مخصوص کمک می گیرند تا از ورود و خروج هوا، صوت، رطوبت جلوگیری شود. به طور کل شیشه های به کار برده شده برای سیستم لامل نیز کاملا عایق هستند.
در حال حاضر انواع مختلفی از سیستم های عایق بندی نمای لامل وجود دارد و متناسب با سیستم سازه ای نما می توانید از آنها با مشورت مهندسین متخصص استفاده کنید.

ساختار لامل

انواع لامل های نمای کرتین وال

لامل ها از نظر جنس به چندین دسته مختلف از جمله، آلومینیومی، فولادی و چوبی دسته بندی می شوند که متداول ترین آن لامل های آلومینیومی و قدیمی ترین آن لامل های چوبی هستند. هر کدام از این لامل ها ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارند، به عنوان مثال:

  •  لامل های چوبی گران قیمت هستند و زیبایی فوق العاده خوبی دارند اما عمر آنها در مقایسه با لامل های فولادی و آلومینیومی کمتر است.
  •  لامل های آلومینیومی فوق العاده سبک و نیز مقاوم هستند و در برابر شرایط آب و هوایی کاملا مقاوم می باشند. این نوع لامل ها در مقایسه با لامل های چوبی و فولادی عمر طولانی تری دارند.
  •  لامل های فولادی مقاومت بالایی نسبت به سایر لامل ها دارند، اما در عوض وزن بیشتر آنها می تواند نمای شیشه ای را سنگین کند و در صورت عدم عایق بندی در برابر آب دچار زنگ زدگی می شوند.

به دلیل مزیت های بسیار زیاد لامل های آلومینیومی، اکثر معماران، تولید کنندگان و نیز مجریان نماهای کرتین وال از این آلیاژ برای سیستم لامل استفاده می کنند.

لامل آلومینیومی

مزایای استفاده از لامل در نمای ساختمان

سیستم لامل در برابر نیروهای جانبی عمدتا در برابر زلزله و باد مقاوم است. معمولا نماهای شیشه ای به عنوان عناصر سازه ای خود ایستا در یک ساختمان در نظر گرفته می شوند. نماهای لامل از آنجا که به عنوان پارتیشن بین محیط خارجی و داخلی ساختمان عمل می کنند، در انتقال بارهایی که برای پایداری نمای شیشه ای کار می کنند نقش دارند و بارهای ناشی از باد را به ساختار اصلی منتقل می کند.
همچنین سیستم لامل در برابر شتاب های لرزه ای نیز مقاومت می کند. نمای لامل نقش خوبی در صرفه جویی انرژی ساختمان ها دارد و با ورود بیشترین میزان نور به فضاهای داخلی و نیز جلوگیری از ورود هوا گرم و سرد به خارج باعث کاهش مصرف انرژی می شود.
به طور کل می توان گفت که، عایق رطوبتی کارآمد، عایق حرارتی مناسب و عایق صوتی خوب از ویژگی های مهم سیستم نمای مدرن لامل است. این نما در صورت اجرای صحیح می تواند عمر طولانی تری نسبت به سایر نماهای شیشه ای داشته باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با آرمن مجری نمای لامل تماس بگیرید. این مجموعه برترین و ماهر ترین مجری انواع نمای مدرن شیشه ای در کشور است و می تواند در این حوزه خدمات استثنایی به شما ارائه دهد.

 
لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button