اجرای نمای سرامیکی

مزایای استفاده از سرامیک خشک نمای ساختمان

نمای سرامیکی یا Ceramic Facade از دسته نماهای مدرن و نوین امروزی است که به دلیل زیبایی بسیار زیاد و مزایایی که در انتهای مطلب ذکر خواهیم کرد رواج زیادی پیدا کرده است. در واقع سرامیکی که برای سیستم نمای ساختمان استفاده می­ شود به ساختار اولیه ساختمان وصل می ­گردد تا به عنوان سطح خارجی عمل کند که جزء ساختار اصلی ساختمان نیست.

سرامیک نمای ساختمان همیشه در رقابت با استفاده از سنگ برای نماکاری بوده است که در حال حاضر این دو نما یعنی نمای سرامیکی و سنگ نما نسبت به سایر پوشش ­ها نظیر ماسه و سیمان، آجر و گچ محبوبیت بیشتری داشته و البته که مقاومت و زیبایی به مراتب بیشتری نیز دارند.

با این حال به دلیل اینکه تنوع و یکسانی و هماهنگی عالی رنگ در نمای سرامیکی و همچنین محکمی و براق آن نسبت به هر نوع پوشش دیگری بیشتر است و نمای سنگی به جز حفظ کیفیت رنگ مزیت خاص دیگری نداشته و حتی گران قیمت­ تر نیز هست، ضمن اینکه وزن سنگ بسیار بیشتر بوده و برای ساختمان­های بلند فشار زیادی به کل ساختار وارد می گردد. به همین دلیل نمای سرامیکی امروزه مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته که البته نصب دقیق و بدون مشکل آن نیز نیاز به گروه مهندسی و نصاب­ های حرفه ای دارد که گروه آرمن طرح و نما در این زمینه کاملا پیشتاز است.

نمای سرامیکی، زیبایی و دوام در کنار یکدیگر

روش های نصب سرامیک در نما

نصب سرامیک در نما معمولا به دو شیوه اجرا می گردد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم:

  • شیوه­ ملات دار (سنتی):

همانطور که می دانید شیوه ملات دار یا اصطلاحا دوغابی از روش های سنتی و قدیمی است که در طی قرن های متوالی از این شیوه برای نصب نمای سرامیکی هم استفاده می شده است. با اینکه در این شیوه استحکام و محکمی خود برای سرامیک بوجود می آید اما سختی های زیاد و وقت گیر بودن آن عیب بزرگی است بخصوص برای ساختمان های بلند که طاقت فرسا خواهد شد. همچنین در مواردی که امکان جذب آب وجود نداشته باشد یا فاصله 4 سانتی متری کافی برای عمق مناسبی از ملات در نظر گرفته نشده باشد با محدودیت در نصب نمای سرامیکی به شیوه سنتی مواجه خواهیم شد. ضمنا این شیوه نصب در برابر تغییرات آب و هوایی و ضریب انبساط دمایی و حتی شوک حرارتی شاید از سطح جدا شود.

  • شیوه خشک:

این شیوه که حتی نسبت به نوع چسبی نیز بسیار بهتر است باید سطح کار آهن کشی گردد تا سرامیک با این سطوح اتصال محکمی برقرار کند و محض احتیاط رابیتس بندی و شبکه بندی با توری فلزی نیز انجام می گیرد. همچنین برای تغییرات و نوسانات دمایی سبب در هم شکسته شدن ساختار نمای سرامیکی نشود بین آنها را تا چند میلیمتر فاصله گذاشته می شود. ضمن اینکه زیبایی بالاتری نیز دارد.

روش های نصب سرامیک در نما
روش های نصب سرامیک در نما

مزایای اجرای نمای سرامیکی به شیوه خشک بر ملات دار:

همانطور که گفتیم شیوه نوین و بهترین متد نصب نمای سرامیکی، شیوه خشک است اما دلیل اینکه امروزه از این روش بیشتر استفاده می شود بخاطر مزایای آن نسبت به شیوه ملات دار است که عبارتند از:

  • به دلیل اینکه وزن سرامیک کمتر از سنگ است، فشار و بار کمتری به کل ساختمان وارد می شود و همین امر باعث می شود تا دوام و ماندگاری نما افزایش پیدا کند
  • عمر مفید نمای سرامیکی در این شیوه بیشتر از حالت ملات دار است چرا که در ارتفاعات بالا با اسکوپ زنی ساختار را بسیار محکم می­ کنند و تحت هیچ شرایطی امکان افتادن سرامیک یا اجزای آن وجود ندارد
  • نصب نمای سرامیکی در این شیوه بخصوص در ساختمان­های چندین طبقه و بسیار بلند چندین برابر راحت­تر و سریع­تر است چرا که حمل و نقل ملات و ماسه – سیمان انرژی و وقت زیادی می گیرد.

نصب نمای سرامیکی به شیوه خشک در ساختمان های بلند بسیار رایج است

نکات نصب نمای سرامیکی به شیوه خشک

در نصب نمای سرامیکی مهندسین و تکنسین فنی نصب آرمن طرح و نما به خوبی از پیچیدگی و استانداردهای آن اطلاع دارند و به همین دلیل مجرب ­ترین و حرفه ­ای ترین کادر استفاده کرده ایم. از جمله نکاتی که به آن دقت می شود عبارتند از:

  • آب بندی بخش هایی که دست گیر هستند مثل پنجره، درز و نقاط مشابه بسیار باید با دقت و صبر انجام گیرد
  • آهن کشی و اسکوپ گذاری باید با دقت انجام گیرد تا استحکام ساختار چندین برابر شود
  • نوع مصالح کار گذاشته و سرامیک ها حتما هماهنگی داشته باشند و طرح و رنگ رعایت شود
  • موادی که برای آماده کردن سطح برای نصب استفاده می شود با تجهیزات نصب خشک کاملا متناسب باشند و برای یکدیگر مشکل درست نکنند
آرمن مجری نمای سرامیک
نمای سرامیک خشک

معایب و مزایای نمای سرامیکی

قطعا نمای سرامیکی نیز همانند هر نوع نمای ساختمانی، تجاری، مسکونی، اداری و غیره مزایا و معایب خاص خود را دارد که در این قسمت به طور کامل به این موارد پرداخته ایم تا انتخاب هوشمندانه ای اتخاذ کنید.

مزایای نمای سرامیکی:

  • وزن کم سرامیک در نما نسبت به سنگ فشار وارد شده به اجزای اصلی ساختار را به شدت کم می کند و این در دوام ساختمان نیز نقش دارد
  • تنوع رنگ این نوع نما و همخوانی آنها با یکدیگر بسیار عالی است
  • ظاهر زیبای آن جزئی از مدرن ترین و برجسته ترین نوع نماهایی است که امروزه استفاده می گردد
  • ضد حریق، سرما و گرما و این در صورتی که از جنس خوب سرامیک استفاده کنید و شیوه نصب نیز به درستی صورت گرفته باشد نمای سرامیکی باید نسبت به تغییرات دمایی و حتی آتش گرفتگی مقاوم باشد.
  • این نوع نما در برابر اشعه UV کاملا مقاوم بوده و در طی زمان اجازه تغییر رنگ یا رنگ پریدگی را نمی دهد
  • تمیزکاری این نوع نماها با مواد شوینده اسیدی و بازی بدون مشکل بوده و نمای سرامیکی کاملا مقاوم است
  • پایداری و استحکام نمای سرامیکی بسیار خوب بوده و تقریبا هم ارز با سنگ نماست اما به مراتب ظاهر بسیار زیباتری دارد.
  • هزینه تمیزکاری و نگهداری ندارد چرا که سطح صاف و صیقلی آن باعث شده تا به راحتی با آب باران شسته شود

معایب نمای سرامیکی:

  • گرما و سرما و صوت تا حدی از آن عبور می کنند و این یعنی هر چقدر هم که آب بندی و درزگیری بسیار خوبی انجام شود اما از لحاظ ساختاری مقداری گرما و سرما و صوت را از خود عبور خواهد داد. با این حال صرفه جویی در مصرف انرژی به میزان 25 تا 40% ثبت شده است.
  • بازتابندگی بسیار بالای نمای سرامیکی باعث شده تا نتوان در طول روز آفتابی مستقیما به آن نگاه کرد و اذیت کننده است
  • در نگاه برخی افراد فاصله ای که بین تایل های سرامیکی موقع نصب گذاشته می شود هیچ زیبایی ندارد و اصطلاحا گفته می شود بند نمایان دارد
  • در صورت ضربه خوردن محکم با وسیله قوی به راحتی ترک خورده و می شکند

گروه آرمن طرح و نما بزرگ­ترین و معروف­ترین مجری نمای ساختمان از نوع سرامیکی و سایر فرم ­های نوین و مدرن نمای ساختمانی آماده خدمات دهی در سرتاسر ایران با قیمت های کاملا رقابتی است.

نصب نمای سرامیکی همراه با مزایا و معایب خاص خود که بسته به نیاز و هدف هر صنعت انتخاب می گردد.

لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button