هفت موردی که باید در نصب اسکای لایت در نظر بگیرید

نورگیر سقفی - اسکای لایت - سیستم نمای اسکای لایت

۱. نصب اسکای لایت در هر مکانی مناسب نیست.

از آنجایی که اسکای لایت ها در خط سقف زیر زونا و غلاف سقف نصب می شوند، طراحی و ساخت سقف باید بتواند نورگیر را پشتیبانی کند. در نصب اسکای لایت، ابتدا فریم بندی را در نظر بگیرید که به طور معمول یکی از دو نوع است:

  • پشت بام های چوبی ساخته شده با روفرهای جداگانه که فاصله آنها تا چهار پا با هم فاصله دارد، تمایل به نصب اسکای لایت کمتری دارند. زیرا فضای کافی برای بریدن و قرار دادن یک اسکای لایت را در خود جای می دهند.
  • سقف هایی با قاب خرپا به دلیل واحدهای پیش ساخته مثلثی که ساخته شده اند، کمتر برای نصب سقف شیشه ای ایده آل هستند. خرپاها به گونه ای طراحی نشده اند که پس از نصب، برش داده شوند. با این کار می توان یکپارچگی ساختاری سقف را به خطر انداخت.

حتی اگر نصب کننده مایل به نصب سقفی با قاب خرپا باشد، ممکن است مجبور شوید از نورگیرهای کوچکتر به عرض بیش از دو فوت استفاده کنید تا فضای محدود موجود بین تیرهای تشکیل دهنده هر خرپا متناسب باشد. این کار ممکن است به اندازه کافی نیازهای شما را پشتیبانی نکند، زیرا اندازه توصیه شده برای نصب نورگیر سقفی بین ۵ تا 10 درصد از هر مترمربع اتاق است که آن را روشن می کند. در سقف قاب دار چوبی، شیب سقف هنوز هم می تواند یک چالش باشد. انواع سقف های شیروانی، سقف های ایده آل برای نصب سقف شیشه ای هستند زیرا همه دارای شیب هستند که آب باران و مواد زائد را از انتهای اسکای لایت به سمت پایین هدایت می کند. در غیر این صورت با ماندن طولانی مدت آب باران جمع آوری شده، ممکن است لعاب اسکای لایت لکه دار شود. به این دلیل سقف های تخت انتخاب درستی برای نصب اسکای لایت نیستند.

نصب اسکای لایت - skylight
skylight – نورگیر سقفی اسکای لایت

۲. شیشه تنها گزینه نصب اسکای لایت نیست.

نورگیرها از یک قاب چوبی، وینیل یا فلزی تشکیل شده است که یک قطعه انتقال دهنده نور به نام لعاب را در خود جای داده است. در نصب اسکای لایت شما انتخاب هایی مانند شیشه های نورگیر پلاستیکی یا شیشه ای را خواهید داشت. لعاب شیشه که دو برابر سنگین تر است و از 25 درصد تا 5 برابر پلاستیک گران تر است، بهترین گزینه برای نصب سقف شیشه ای است. این گزینه واضح تر و ضد خش و ضد ضربه است. علاوه بر این در برابر تغییر رنگ مقاومت می کند، اشعه ماورا بنفش بیشتری را مسدود می کند و در اندازه ها و شکل های سفارشی ارائه می شود. برخلاف پلاستیک، لعاب شیشه ای دارای دو گزینه عایق بندی است:

  •  یک پوشش با انتشار کم که یک لایه نامرئی از اکسید فلز در صفحه شیشه ای داخلی است.
  • یک لایه دخالت دهنده گاز بین دو شیشه برای کمک به حفظ گرمای داخلی در زمستان و جلوگیری از گرمای خارجی در تابستان و مسدود کردن تمام اشعه ماورا بنفش به طور تقریبی.

اگر لعاب شیشه ای را در نصب اسکای لایت انتخاب می کنید، برای جلوگیری از ریختن قطعات تیز بر اثر ضربه، حتماً شیشه روکش را انتخاب کنید. با دوام ترین شیشه، شیشه دو جداره است که شامل دو صفحه شیشه متوسط یا چند لایه و یا یک لایه شیشه بیرونی متوسط روی یک صفحه داخلی شیشه چند لایه است. لعاب پلاستیکی که با پلی کربنات قوی تر یا اکریلیک ضعیف تر ساخته می شود، ارزان تر، نیمه سبک بوده و احتمال شکستن آن نسبت به شیشه کمتر است. البته به راحتی خراشیده می شود و تغییر رنگ می دهد، نور ماورا بنفش را با نسبت کمتری مسدود می کند و معمولاً فقط در اندازه ها و اشکال استاندارد مانند تخت، هرمی، قوسی یا گنبدی فروخته می شود.

۳. قاب ها یا پوشش های شیشه، در نصب اسکای لایت سطح نور و دما را تنظیم می کنند.

نصب اسکای لایت می تواند به معنای داشتن نور زیاد و در عین حال حریم خصوصی کمتری باشد. با این گفته، می توانید با رنگ آمیزی شیشه به رنگ قاب پنجره یا نصب سایه در زیر صفحه داخلی شیشه پنجره، روشنایی، تابش خیره کننده و گرما را در یک اتاق کم کنید و حریم خصوصی را در آن حفظ کنید. پنجره های رنگ آمیزی شده، محیطی با فضایی با نور کمتر ایجاد می کند.

کاربرد اسکای لایت در نمای ساختمان (Skylight applic ation in building facade)
کاربرد اسکای لایت در نمای ساختمان
(Skylight applic
ation in building facade) – آرمن طرح و نما

۴. هوا و نور را وارد می کند.

اسکای لایت ها دارای انواع ثابت هستند که همیشه بسته به صلاحدید می توانید آن را باز یا بسته کنید. از آنجایی که اسکای لایت های ثابت فقط نور را منتقل می کنند و برای حفظ گرما و جلوگیری از رطوبت طراحی شده اند، به طور کلی کم مصرف تر و کمتر در معرض نشتی هستند. گردش هوا را افزایش نمی دهند و این باعث می شود گزینه بهتری برای اتاق هایی تا پیش از این تهویه خوبی نداشته اند، باشد. نصب اسکای لایت خنک که شامل انواع مختلفی از نوع دستی است، می توانید با میل لنگ دستی یا موتوری و با ریموت کنترل کنید و آن را باز یا بسته کنید تا خطر نشت و گرما را کنترل کنید. با نصب اسکای لایت می توانید هوای تازه و نور طبیعی را وارد ساختمان کنید که به طور ویژه در اتاق های خالی مانند اتاق زیر شیروانی مناسب است.

۵. مکان نصب اهمیت دارد.

هنگامی که در جستجوی مکان و فضائی برای نصب اسکای لایت هستید، در اتاقی که می خواهید نور اضافه تر شود، مستقر شوید. در حالت ایده آل باید یکی در زیر سقف قرار گیرد. به عنوان مثال یک اتاق زیر شیروانی تاریک یا اتاق خواب مهمان، به سقف شیشه ای نیاز خواهند داشت. نصب کننده در قسمتی از سقف بالای آن اتاق که حداقل شرایط شیب را در مشخصات تولید کننده برای نورگیر شما داشته باشد ، کنده کاری را انجام می دهد. به طور کلی، شما باید نصب اسکای لایت را در شیب ۵ تا 15 درجه بالاتر از عرض جغرافیایی خود انجام دهید.
جهت نصب بسیار مهم است. اسکای لایت های تابستانی شمالی ایده آل هستند، زیرا نورپردازی مداوم در طول سال را در اختیار شما قرار می دهند. از قرار دادن نورگیرها در جایی که نمای اتاق شما به وسیله دیوارهای یک ساختمان بلندتر در نزدیکی ساختمان شما یا سایر موانع مسدود کننده وجود دارد، خودداری کنید. درختان بزرگ در مجاورت یک نورگیر فقط برای صاحبان خانه در آب و هوای گرم که به سایه بیشتری احتیاج دارند مطلوب است.

نصب اسکای لایت
نصب اسکای لایت

۶. نکات مثبت را در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن پیچیدگی نصب سقف شیشه ای و خطرات ناشی از ریزش یا ایجاد نشتی در سقف، نصب حرفه ای را با دقت و با هزینه بالاتر از 650 تا 3500 دلار انجام دهید. نصب اسکای لایت شامل برداشتن زونا از سقف، ایجاد سوراخ در سقف، اصلاح قاب بندی متناسب با اسکای لایت، نصب اسکای لایت یا نورگیر و متصل نمودن بخشی از سقف، در بالا و پایین نورگیر است. نصب اسکای لایت در سقف فعلی نیاز به ایجاد انشعابات مجدد در بخشهای خاصی از سقف شما دارد، بنابراین شروع به اجرای این پروژه را تا زمانی که نیاز به تعویض سقف خود نداشته باشید، متوقف کنید.

۷. پس از نصب اسکای لایت باید به طور منظم آن را تمیز کنید.

  •  هر دو هفته سقف ها و کف اتاق های دارای اسکای لایت را از نظر نشت بررسی کنید. لکه های مرطوب در سقف را پس از باران شدید باران یا برف بررسی و ترمیم کنید.
  •  سالانه نورگیرها را عمیقاَ تمیز کنید. از یک اسفنج اشباع شده و آب و صابون برای این کار استفاده کنید.
  • سالانه اسکای لایت را از نظر ترک ها و سایر نقایص که می تواند منجر به آسیب ساختاری گسترده تر در سقف شوند، توسط یک متخصص بازرسی کنید.
  • در صورت تعویض سقف و نصب اسکای لایت به طور همزمان، از مسئول پروژه بخواهید که یک سد یخی یا یک محافظ باران و برف زیر سقف نصب کند.
  •  قبل از یخ زدگی برف را از سقف با بیل یا چنگک پاک کنید تا از تشکیل سدهای یخی جلوگیری شود.
لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button