از چه نوع شیشه ای در نماسازی با شیشه استفاده می شود

انواع نمای شیشه ای

شیشه در نما نقش اساسی دارد. شیشه یک ماده یکنواخت و شفاف است که امکان طراحی جلوه های زیبایی شناسی در نمای ساختمان را میسر می سازد. امروزه تمایل به طراحی های مدرن در سازه های ساختمانی در حال افزایش است و یکی از اصول طراحی نمای مدرن، نماسازی با شیشه است. شیشه علاوه بر زیبایی های بصری ویژگی های دیگری همچون نمای دید گسترده، ورود نور طبیعی به ساختمان، صرفه جویی در مصرف انرژی و… نیز به ساختمان می دهد.

اجرای نمای شیشه ای
نمای ساختمان شیشه ای

انواع شیشه قابل استفاده در نما

نماسازی با شیشه، با انواع مختلفی از شیشه صورت می گیرد که هریک ویژگی های خاصی به نمای ساختمان می دهند و کاربرد متفاوتی به خود می گیرند. نماسازی با شیشه در انواع مختلف، عبارتند از:

شیشه مسطح

شیشه انعکاسی (رفلکس)

شیشه نشکن

شیشه سکوریت

شیشه رنگی

شیشه دو جداره

شیشه ضد حریق (پیرکس)

انواع شیشه قابل استفاده در نما
انواع شیشه قابل استفاده در نما

 نماسازی با شیشه مسطح

نماسازی با شیشه مسطح بیشترین موارد استفاده را دارد. از ویژگی های این نوع شیشه، سطح یکپارچه و بسیار شفاف با ضخامت یکنواخت و صاف است که به دلیل سطح صاف و شفافی که دارد، کیفیت نور عبوری بالایی دارد. شیشه مسطح، از یک جریان مذاب و طی سرد شدن تدریجی حاصل می شود و در دو حالت بی رنگ و رنگی تولید می شود. این شیشه در آینه ها، در و پنجره ها، نمای شیشه ای ساختمان و نمای دیواره پرده ای کاربرد دارد و در ضخامت های 2-19 میلی متر تولید می شود.

 شیشه انعکاسی یا رفلکس

یکی دیگر از انواع شیشه در نمای شیشه ای، استفاده از شیشه های مسطح قلع اندود شده است که سبب ایجاد ظاهری آینه ای و انعکاسی می شود. این فلز رسوب داده شده در سطح شیشه، سبب انعکاس بیشتر گرما و نور UV به بیرون می شود و با عبور نور مرئی از خود ضمن روشن کردن فضای داخل، از گرم شدن بیش از حد محیط در نتیجه عبور نور خورشید جلوگیری می کند. رفلکس سازی بر سطح شیشه ممکن است بر روی هر نوع شیشه و تا ضخامت نیم اینچ اعمال شود.

به طور معمول از شیشه رفلکس در نماسازی با شیشه در نمای کرتین وال و نمای معمولی، پنجره های قطار، درها و پنجره های ساختمان های تجاری، پارتیشن ها و دیوارهای داخلی و… استفاده قرار می شود. از مضرات این سبک از شیشه میتوان به انعکاس و آلودگی نوری اشاره کرد که برای عبور و مرور ماشین ها خطرناک است.

نمای شیشه ای
نمای شیشه ای – آرمن طرح و نما

شیشه نشکن

شیشه نشکن، یکی دیگر از شیشه های کاربردی در نماسازی با شیشه است که پنج برابر شیشه معمولی مقاومت دارد. در مراحل تولید شیشه نشکن، شیشه معمولی را تا دمای 650 درجه سانتیگراد حرارت می دهند و سپس خیلی سریع خنک می کنند. این کار سبب سخت تر شدن شیشه می شود و مقاومتش را تا 400٪ الی 500٪ نسبت به شیشه های معمولی در مقابل گرما و شوک افزایش می دهد. این شیشه ها پس از سخت شدن قابل برش نیستند، از این رو ابعاد مورد نظر جهت نماسازی با شیشه، قبل از سخت شدن در کارخانه برش داده می شود. شیشه نشکن در صورت آسیب و شکستگی به قطعات ریز تبدیل می شود که این مسئله خطر اصابت قطعات شیشه را کاهش می دهد.

 شیشه سیکوریت

شیشه های امنیتی، شیشه ای تقویت شده هستند که از مکان های حساس و آسیب پذیر محافظت می کنند. برای مقاومت در برابر سلاح های قابل حمل، پرتابه ها، گلوله و انفجار و تصادفات اتومبیل ها و همچنین نمای ساختمان شیشه ای می توان از این صفحات تقویت شده استفاده کرد. علاوه بر ویژگی های دفاعی، شیشه سکوریت به گونه ای طراحی شده است که در هنگام شکستن به قطعات بی خطری که پوست را خراش نمی دهد تبدیل می شوند و برخی از این شیشه ها، حتی پس از شکسته شدن در قاب و چارچوب خود باقی می مانند. شیشه سکوریت به یک لایه ژلاتینی مجهز می شود که سبب چسبندگی قطعات شیشه پس از شکسته شدن می شود و یا ممکن است توسط حرارت دهی در کوره و سرد کردن یکباره مقاومتش را بالا ببرند و خطر شکستگی را کاهش دهند. این نوع شیشه ها توانایی تحمل 3 تا 4 برابر بار مرده را خواهند داشت، از این رو در نماسازی با شیشه گزینه مناسبی می باشند. اصولا این شیشه ها را به صورت چند لایه به کار می برند.

 شیشه رنگی

شیشه رنگی نوعی از شیشه مسطح است که با افزودن یک رنگ در مرحله مایع مذاب تولید می شود. هدف از رنگی کردن شیشه علاوه بر زیبایی، به حداقل رساندن درخشش و نیز افزایش انعکاس نور خورشید و به حداقل رساندن اثر گرمای خورشید در محیط داخل است. نماسازی با شیشه رنگی، در رنگ های دودی، برنزی، سبز، آبی، زرد و… صورت می گیرد.

شیشه دو جداره

نماسازی با شیشه دو جداره، با اهداف صرفه جویی در انرژی و کاهش ورود آلودگی های صوتی به محیط داخل استفاده می شود. این شیشه ها با محبوس کردن هوا و معمولا گاز آرگون، بین دو صفحه شیشه ای، مانع ورود گرما در تابستان و ورود سرما در زمستان می شوند.

 شیشه ضد حریق (پیرکس)

یکی دیگر از انواع شیشه های پر کاربرد در نماسازی با شیشه، شیشه ضد حریق است. مقاومت شیشه های ضد حریق در برابر آتش، به سه معیار اساسی بستگی دارد:

پایداری مکانیکی: عنصر ضد حریق باید در طول آزمایش و پس از آن پایداری مکانیکی خود را حفظ کند.

مقاومت در برابر شعله: شعله یا گازهای قابل اشتعال نباید از شکاف ها و درز ها عبور کند.

عایق حرارتی: دمای سازه نباید به طور میانگین از 140 درجه بیشتر باشد.

از شیشه ضد حریق می توان در مصارف ساختمانی یا در اماکنی که نیاز به مقاومت در برابر آتش دارند استفاده کرد. نماسازی با شیشه ضد حریق در ساختمان های هتل ها و رستوران ها، فروشگاه ها و مراکز خرید، ساختمان های اداری، مدارس و بیمارستان ها، اتاق کنترل، ساختمان های صنعتی و انبارها و همچنین آزمایشگاه ها و فرودگاه ها، سبب بهره بردن از چند مزیت همزمان این شیشه ها می شود. امنیت، استحکام و زیبایی که همه را می توان یکجا با استفاده از این شیشه ها در نمای ساختمان به دست آورد.

نماسازی با شیشه
نماسازی با شیشه

آرمن طرح و نما، با به کار بردن انواع شیشه در نماهای متعدد ساختمانی مانند نمای شیشه ای کرتین وال، نمای شیشه ای اسپایدر، نرده های شیشه ای، سقف های شیشه ای …، دایره وسیعی از طراحی های مدرن همگام با تکنولوژی را برای مشتریان خود فراهم نموده است. نماسازی با شیشه چنانچه با انتخاب صحیح نوع شیشه با توجه به خواص کاربردی آن همراه باشد، سبب ارتقای کیفیت، ماندگاری و همچنین امنیت نمای سازه خواهد شد.

لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button