انواع لامل در سیستم کرتین وال

پروژه ویلای منظر دریا نمای کرتین وال نمای اسکای لایت پنجره آلومینیومی نرده شیشه ای

بعد از نصب نمای کرتین وال ، شیشه ها یا پوشش ها دیگری، با گونه های متنوع و رنگ بندی متعدد، روی آن ها نصب می شوند. اگر به یاد داشته باشید، گفته شد که لامل در واقع همان سازه ای است که از آلومینیم ساخته شده است و وظیفه اش این است که شیشه هایی که روی آن ها نصب می شوند را تحمل کند. نصب لامل ها به صورت مشبک است. یعنی این که، این لامل ها در دو جهت افقی و عمودی روی یکدیگر نصب می شوند. نتیجۀ نصبی با این روش تشکیل یک فضای مشبک برای نصب صفحات شیشه ای یا … هر چیز دیگر، صورت می دهد.

ساختار اصلی کرتین وال 

  • شاسی
  • لامل

 

روش نصب انواع سیستم نمای لامل

همان طور که قبلاً گفته شد لامل ها را با دو نام می شناسند که عبارت هستند از:

لامل های عمودی که به آن مولیون می گویند و لامل های افقی که به آن ترنسم می گویند. در سیستم کرتین وال، لامل ها بر اساس نوع طراحی نما و کاربردی که از آن ها انتظارمی رود، انواع متعددی دارند که مهم ترین آن ها عبارت هستند از: لامل های آلومینیمی، لامل های فولادی و لامل های چوبی، که طبیعتاً هر کدام دارای مشخصه های خاص خود و با توجه به این ویژگی های مخصوص به خود، کاربردهای متنوعی دارند.

ویژگی های انواع لامل در سیستم کرتین وال

در نمای کرتین وال، لامل ها با شیارهایی توسط مهندسین طراح، طراحی می شوند. این شیار ها طوری طراحی می شوند که لامل ها از طریق همین شیار ها در همدیگر قفل می شوند. سپس نوبت به نصب شیشه ها در فضایی که بین مولیون (همان لامل عمودی ) و ترنسم( همان لامل افقی) قرار می گیرند. قرارگیری شیشه ها در فضای مابین مولیون و ترنسم، طوری صورت می گیرد که این امکان وجود داشته باشد که با لاستیک هایی مخصوص به نام لاستیک های EPDM با هدف عایق بندی حرارتی، رطوبتی و الکتریکی بتوان آن ها را نصب کرد.

بنابراین در نمای کرتین وال، این لاستیک های EPDM، که در مقاله کرتین وال  توضیح داده شد که چه نوع لاستیکی می باشد، در جای خود نصب می شوند. حالا در سیستم کرتین وال خود یک لایۀ عایق داریم.

در سیستم کرتین وال، لامل های آلومینیمی بهترین نوع می باشند.در اکثر پروژه های نصب نمای کرتین وال، از لامل های آلومینیمی استفاده می شود. علت استفاده از لامل های آلومینیمی به جای لامل های چوبی چه مواردی می تواند باشد.

قیمت کرتین وال - انواع لامل در سیستم کرتین وال - کرتین وال
انواع لامل در سیستم کرتین وال شیشه ای مدرن

مزایای لامل آلومینیمی در سیستم کرتین وال

قطعاً در سیستم کرتین وال، لامل آلومینیم دارای مزایایی می باشد که به نوع چوبی و یا فولادی ترجیح داده می شوند. آن مزیت ها موارد زیر هستند:

  • در سیستم کرتین وال، انواع لامل چوبی و فولادی به علت این که در حجم زیادی دچار خوردگی می شوند، خیلی زودتر از آن چه که فکرش را بکنید، حذف می شوند.
  • در نمای کرتین وال، نمونه های لامل از آلومینیم و آلیاژهایش در عین سبک بودن، استحکام بالایی همراه با سبکی، توانایی جیگ و فیکسچر بودن بالا، دارای خاصیت عایق بندی رطوبتی و هوایی می شود که مورد توجه بسیاری از معماران و مهندسین برجسته ای قرار گرفته اند.

سیستم کرتین وال بر اساس نوع نصب به دو دسته تقسیم می شوند:

  • 1-فریملس (Frameless) که خطوط ظاهری نمایان ندارند و
  • 2-فیسکپ (FaceCap) که دارای خطوط ظاهری نمایان می باشند.
لامل آلومینیومی فولادی و چوب
نمای لامل آلومینیومی – آرمن طرح و نما

سیستم کرتین وال فریملس (Frameless) خود دارای دو زیر مجموعه است:

هر کدام از این زیرمجموعه ها با توجه به شرایط پروژۀ سیستم کرتین وال، یعنی پروژۀ ساختار نما و … توسط مهندسین و آرشیتکت ها انتخاب می شوند و بعد از این که طراحی به لحاظ فنی و زیبایی شناختی در محل پروژۀ نمای کرتین وال صورت گرفت، نصب می گردند.

۱-۱-سیستم کرتین وال فول فریم (Full Frame)

در سیستم کرتین وال فول فریم مابین شیشه های دو جداره یا چند جداره که نوعی چسب پایۀ سیلیکونی در بین فضاهای خالی بین جداره های شیشه ای قرار خواهد گرفت. قبل از آن این چسب به درون نوعی قاب که به آن کاست می گویند، قرار می گیرد، بعد از آن مجموعه ای شیشه و کاست داریم که در فضای خالی بین لامل های افقی و عمودی توسط پیچ یا پرچ در محل مورد نظر ثابت و محکم قرار می گیرد.

۲-۱-سیستم کرتین وال یو چنل (Uframe)

در سیستم کرتین وال یو فریم یا یو چنل دقیقاً شرایط سیستم کرتین وال فول فریم برقرار است. تنها تفاوت این دو سیستم این است که چسب درون کاست های قرار می گیرد که U شکل هستند. سپس توسط لقمه های مخصوص فلزی در در فضاهای بین لامل های ترنسم و مولیون قرار می گیرند.

۳-۱-نمای کرتین وال فیسکپ (FaceCap):

در این نمونه یکی از لامل های مولیون و یا ترنسم حذف می گردند. سپس از لاستیک EPDM  و چسب هایی که مادۀ اولیۀ اصلی آن سیلیکون است مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم کرتین وال فول فریم - سیستم کرتینو
سیستم کرتین وال فول فریم
لینکدین
پینترست
تلگرام

Comments (06)

  • صفری

    آگوست 25, 2021 / 3 سال بیش از

    سلام وقت بخیر
    ساختار لامل در کرتین وال کاربرد دارد؟

    • پشتیبان

      آگوست 25, 2021 / 3 سال بیش از

      سلام وقت بخیر
      سیستم لامل از پروفیل های لامل (‌آلومینیومی) و شیشه جهت پر کردن محفظه های بین پروفیل ها استفاده میگردد. در نمای کرتین وال پروفیل های آلومینیومی به دو بخش افقی (ترنسم) و عمودی (مولیون) تقسیم می شوند. پروفیل های آلومینیومی با سطح مقاطع نمای کرتین وال دارای قابلیت خود ایستا می باشد و نمای کرتین وال سازه ای خود ایستا می باشد.
      برای آشنایی با بیشتر با کرتین وال می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
      https://r-men.com/service/curtain-wall/

  • فتوحی

    ژوئن 19, 2021 / 3 سال بیش از

    سلام وقت بخیر
    مطالب مقاله بسیار کاربردی است
    در مورد مزیت لامل توضیح بدین
    ممنون

    • پشتیبان

      ژوئن 19, 2021 / 3 سال بیش از

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه شما
      کرتین وال یک نمای خارجی ساختمان ها محسوب می شود که باعث ایجاد نما و زیبایی و همچنین ورود نور به لایه های درونی ساختمان می شود. طراحی نمای کرتین وال شیشه ای به گونه ای می باشد که در مقابل نور و آب مقاوم است و فشار و وزن وارذده به ساختمان را اط طریق لامل به دیوارهای ساختمان و سپس به زمین وارد می کند. از مهم ترین دلایل استفاده از لامل در نما این است که ، سازه فلزی به دلیل استفاده از آلومینیوم ،سازه ای بسیار سبک است .
      برای آشنایی با انواع نمای کرتین وال می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
      https://r-men.com/service/curtain-wall/

  • سلامی

    ژوئن 7, 2021 / 3 سال بیش از

    سلام وقت بخیر
    نمای لامل و با نمای کرتین وال ارتباطی دارد؟

    • پشتیبان

      ژوئن 7, 2021 / 3 سال بیش از

      سلام وقت بخیر
      به استراکچر آلومینیومی نمای کرتین وال یا همان پروفیل‌های آلومینیومی که شیشه‌های نمای کرتین وال بر روی آن‌ها سوار می‌شوند، در اصطلاح لامل گفته می‌شود.
      در نمای کرتین وال، لامل‌ها در دو بخش افقی و عمودی ارائه می‌شوند. لامل‌های افقی ترنسم و لامل‌های عمودی مولیون نامیده می‌شوند. در اجرای سیستم‌های مربوط به نمای کرتین وال، به طور معمول ترنسم یا لامل افقی در سایز طولی کوچک‌تری نسبت به مولیون یا لامل عمودی ارائه می‌شود. اما توجه داشته باشید، که با این وجود، عرض لامل‌ها باید با یکدیگر برابر باشند.
      برای آشنایی بیشتر با نمای کرتین وال می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
      https://r-men.com/service/curtain-wall/

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button