نمای ساختمان شیشه ای

نمای ساختمان شیشه ای - Glass building facade

اهمیت نمای ساختمان شیشه ای در ساخت و سازهای مدرن، در مقایسه با مصالح ساختمانی سنتی (آجر، قطعات سنگی و بتنی) به طور پیوسته در حال افزایش است. آسمان خراش ها در شهرهای مدرن، اعم از مسکونی یا تجاری، بر اساس آنچه صاحبان ملک بخواهند طراحی می شود. امروزه یکی از راه های ممکن جهت پیشرفت سریع ساخت نمای ساختمان بلند، استفاده از نمای شیشه ای است.

 ویژگی های نمای شیشه ای ساختمان

هدف از استفاده از نمای ساختمان شیشه ای صرفاً ارزش زیبایی شناختی آن نیست. نمای شیشه ای می تواند ویژگی های دیگری را به ساختمان بدهد. عایق صدا و گرما و همچنین محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش است و این مسئله استفاده از این نما را به یک سبک معماری مورد علاقه تبدیل کرده است. گاهاً استفاده از روکش های فلزی، طرح های هندسی و تزئینات چشمگیر، علاوه بر زیبایی از نمای شیشه ای، در برابر بادهای شدید و لرزش محافظت می کند.

"

 

انواع سیستم های نمای شیشه ای

انتخاب سیستم نمای ساختمان شیشه ای بر اساس فاکتورهای زیر صورت می گیرد.

_ ماهیت کاربردی ساختمان

_ موقعیت جغرافیایی ساختمان

_ سرعت متوسط ​​باد محلی

_ شرایط کاری و اجرا

_ ضرورت انتقال نور، بازتاب بیرونی، تهویه و…

انواع سیستم ها عبارتند از:

1)کرتین وال : دیواره های کرتین، دارای سازه هایی شبیه پرده غیر حامل بار هستند که به کف ساختمانی که قرار است نمای آن ساخته شود وصل می شوند. این نماها باید فقط از وزن خود پشتیبانی كنند و نه وزن بار مرده ای که توسط ساختمان به آنها اعمال می شود. اتصالی که بین دیوار کرتین و ستون ها و کف ساختمان وجود دارد به نحوی است که فشار باد را از داخل نمای ساختمان شیشه ای عبور می دهد. این نوع نما، هم از نظر زیبایی شناختی جذاب است و هم بسیار کاربردی است. این مدل از نمای ساختمان، در برابر نفوذ باد و آب و نیروهای لرزه ای مقاوم است و یک عایق حرارتی نیز محسوب می شود.

نمای کرتین وال - آرمن طرح و نما
نمای کرتین وال

2) سیستم نمای شیشه ای ساختاری: نمای ساختمان شیشه ای در این سیستم، شامل شیشه هایی است که به یک پروفیل آلومینیومی متصل شده اند و بخش آلومینیومی آن قابل مشاهده نیست. صفحات شیشه ای با آب بندهای سیلیکون / EPDM یا سایر سیلیکون ها به پروفیل های آلومینیومی چسبانده می شوند و ظاهر بیرونی کاملاً صافی دارند.

"<yoastmark

3) سیستم های کلاسیک با پروفایل های آلومینیومی قابل مشاهده: در این نمای ساختمان، پروفیل ها در ابعاد مختلف تولید می شوند و به راحتی در بارهای ساختمان های خاص قابل بارگیری می باشند.

4) نماهای آلومینیومی نیمه ساختاری: اگرچه پروفیل های پشتیبان آلومینیومی در این نوع نما قابل مشاهده هستند، اما عرض آنها بسیار کم است. این نوع نما، متفاوت از نمای شیشه ای کلاسیک است، زیرا ساختار قاب آلومینیومی باریک تری دارند و از گیره های محکم نیمه نامرئی استفاده می کنند.

5) سیستم نمای تهویه آلومینیومی: یکی از انواع نمای ساختمان شیشه ای، سیستم های تهویه آلومینیومی است که مجهز به سیستم های عایق بندی حرارتی با تکنولوژی بالا هستند. مزایای استفاده از این نما کاهش تراکم، پیشگیری از افت گرما در طول زمستان و گرمای بیش از حد در تابستان و شرایط مطلوب آب و هوایی است.

 اصول مهم اجرای نمای شیشه ای

در اجرای نمای ساختمان دو سیستم نصب شیشه وجود دارد:

1) واحد یک جداره (SGU)

2) واحد دو جداره (DGU)

در مراحل نصب نمای ساختمان شیشه ای به صورت زیر عمل می شود:

1) ساختن چارچوب های دیواری دقیق و مسطح با زاویه صحیح با مصالح موجود

2) نصب قطعات آلومینیومی در زوایای مناسب

3) اندازه گیری و نصب صفحات شیشه ای که بر اساس ابعاد نما و طرح نمای ساختمان شیشه ای صورت می گیرد.

4) تعبیه پنجره های متحرک جهت باز و بسته شدن و تهویه هوا

5) استفاده ازACP ( آلومینیوم کامپوزیت پانل ) برای جلوگیری از ورود آب و در نهایت مهر و موم کردن توسط سیلیس سیلانت

زمان لازم برای اتمام مراحل نصب، بسته به محل و ارتفاع ساختمان 2 الی 3 هفته خواهد بود.

"<yoastmark

 

ویژگی های شیشه در نمای شیشه ای ساختمان

در اجرای نمای ساختمان، ویژگی های شیشه به کار رفته در طراحی نوع نمای ساختمان تاثیرگذار است. ویژگی های شیشه می تواند تعیین کننده کیفیت و نوع کاربری آن باشد.

هریک از این موارد می تواند تعیین کننده نوع شیشه به کار رفته در نمای ساختمان باشد.

مصرف انرژی تنظیم شده : برای ایجاد ساختمانی با بهینه سازی مصرف انرژی، باید در انتخاب نوع شیشه ای که برای نما استفاده می شود دقت کرد. در این موارد، نمای ساختمان شیشه ای ساخته شده از AIS Glass انتخاب مناسبی است. این شیشه با افزایش حداکثری نور ورودی به ساختمان سبب صرفه جویی بهینه در مصرف انرژی می شود.

آکوستیک : از شیشه های آکوستیک با کیفیت بالا، می توان در ساخت نمای ساختمان شیشه ای امکانی استفاده کرد که نیازمند یک محیط آرام هستند. با شاخص انتقال صوت، می توان عملکرد صوتی ساختمان های دارای نمای شیشه ای را ارزیابی کرد.

امنیت : معمولاً در استفاده از نمای شیشه ای، وجود امنیت نگرانی اصلی است. بهترین راه برای اطمینان از وجود امنیت به هنگام بهره بردن از نمای ساختمان شیشه ای، استفاده از شیشه های مستحکمی همچون AIS Stronglas یا راه حل های دیگر همچون قفل چند منظوره است.

"اجرای

مزایا

  1. زیبا و شفاف است و قابلیت انعطاف پذیری زیادی در طراحی دارد.
  2. می تواند 75-80 درصد از نور طبیعی را منتقل کند.
  3. مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی همچون باد و باران
  4. مقاوم در برابر زنگ زدگی در آب و هوای مرطوب
  5. دارای سطح صاف و صیقلی است و نظافت آسان و مقرون به صرفه آن
  6. کاهش وزن کلی ساختمان
  7. انتخاب نوع صحیح شیشه باعث کاهش مصرف انرژی می شود.
  8. نمای ساختمان شیشه ای به تعمیر و نگهداری چندانی نیاز ندارد.
  9. مقاوم در برابر سایش

 معایب

  1. نمای شیشه باعث درخشش زیادی می شود که مهم ترین نقطه ضعف شیشه است.
  2. شیشه گرما را جذب می کند و مانند یک گلخانه در محیط عمل میکند، از این رو برای کشورهایی که آب و هوای گرم دارند مناسب نیست.
  3. بیشتر شیشه ها در برابر زلزله مقاومت ندارند و برای کشورهایی که شاهد وقوع زمین لرزه های مکرر هستند مناسب نیستند.
  4. استفاده از شیشه در ساختمان ممکن است منجر به هزینه های جانبی همچون تامین ایمنی شود.

آرمن طرح و نما، ایده پرداز انواع طرح های روز نمای ساختمان است که به کمک مهندسین و طراحان زبده خود، خدمات متنوعی را ارائه می دهد. آرمن، طراح و مجری نمای ساختمان، در انواع نماهای شیشه ای با اصولی ترین هنر طراحی و معماری می باشد.

لینکدین
پینترست
تلگرام
Call Now Button