سازه اسکای لایت

سازه اسکای لایت - آرم ن مجری نمای اسکای لایت

یک سازه اسکای لایت می تواند خانه شما را با روشنایی روز و تهویه مناسب تأمین کند. اسکای لایت ها در سقف قرار می گیرند، بنابراین می توانند منجر به افزایش ناخواسته گرمای خورشیدی تابستان و از دست دادن گرمای زمستان شوند. تولیدکنندگان از فن آوری های مختلف لعابکاری برای کاهش این تأثیرات استفاده می کنند. از جمله این فن آوری ها می توان به رنگ های جذب کننده حرارت، لعاب های عایق بندی شده و پوشش هایی با سطح انتشار کم اشاره کرد. برخی از تولیدکنندگان حتی یک ماده عایق شفاف مانند آئروژل را بین چندین لایه شیشه نصب می کنند تا یک مونتاژ با کارایی گرمایی بیشتری ایجاد کنند.

عملکرد و کاربرد سازه اسکای لایت

بیشتر صاحبان املاک و خانه ها برای تأمین روشنایی روز و یا تهویه، ترجیح می دهند Skylight در منزل خود نصب کنند. یکی از تحولات اخیر در طراحی اسکای لایت استفاده از سیلندرهای روباز آفتاب می باشد. عناصر بزرگ مانند لنز و بازتابنده های آینه ای نصب شده در مجاورت یک اسکای لایت معمولی برای ایجاد روشنایی روز و بدون افزایش گرمای داخلی یا از دست دادن گرمای شب، مناسب هستند. چنین اسکای لایت هایی ممکن است به یک لوله آینه ای یا لوله نوری با یک لنز پخش کننده متصل شوند که در بخش زیرین سقف اتاق قرار می گیرد و یک فرو رفتگی در سقف ایجاد می کند. بیشتر سازه اسکای لایت لوله ای این ویژگی را دارند.

با این حال، این طرح های اسکای لایت نمایی از هوا ارائه نمی دهند. نورگیر سقفی می توانند تهویه و همچنین نور را تأمین کنند. تهویه ساختمان با سازه سقف شیشه ای این قابلیت را دارد که هوای گرم را که به طور طبیعی در نزدیکی سقف جمع می شود، آزاد کند. اسکای لایت های تهویه معمولاً در قسمت پایین و به سمت خارج باز می شوند. پنجره های سقفی ممکن است به صورت دستی با یک تیر، زنجیر یا لنگ باز شوند.
واحدهای خودکار با موتورهای الکتریکی یا دستگاه های پنوماتیک نیز موجود است. بعضی از مدل های سازه اسکای لایت از حسگرهای رطوبت استفاده می کنند تا هنگام باران به طور خودکار آن را ببندند. نورگیرهای بزرگتر که می توانند به عنوان خروجی اضطراری مورد استفاده قرار گیرند، گاهی اوقات پنجره های سقفی نامیده می شوند و در چند فوت از کف قرار دارند.

سازه اسکای لایت - نمای اسکای لایت
Sky light – آرمن مجری نمای اسکای لایت

طراحی سازه اسکای لایت

قبل از انتخاب اسکای لایت برای خانه خود، تحقیق کنید که چه نوع اسکای لایتی بهترین عملکرد را دارد و آن را در کجا قرار دهید تا سهم خود را در روشنایی روز و تهویه خانه بهینه کنید. بهتر است از رتبه بندی عملکرد انرژی اسکای لایت ها مطلع شوید، بنابراین می توانید نورگیر خود را بر اساس آب و هوای محلی و طراحی خانه خود انتخاب کنید. اندازه فیزیکی نمای سازه اسکای لایت تا حد زیادی بر سطح روشنایی و دمای فضای زیر تأثیر می گذارد. به عنوان یک قانون کلی، اندازه اسکای لایت هرگز نباید بیش از 5٪ از سطح کف اتاق ها با پنجره های زیاد و بیش از 15٪ کل کف اتاق برای فضاهای دارای پنجره های بیشتر باشد.

اگر می خواهید میزان روشنایی روز و یا پتانسیل گرمایش خورشیدی منفعل را به حداکثر برسانید، موقعیت اسکای لایت را در نظر بگیرید. اسکای لایت های سقفی که رو به شمال هستند، روشنایی نسبتاً ثابت اما خنکی را ارائه می دهند. کسانی که سقف ملک آنها رو به شرق قرار دارد حداکثر میزان روشنایی و گرمای خورشیدی را در صبح می گیرند. اسکای لایت های رو به غرب، نور آفتاب بعد از ظهر و افزایش گرما را تأمین می کنند. نورگیرهای رو به جنوب بیشترین پتانسیل را برای افزایش مطلوب گرمای خورشیدی منفعل زمستان از هر مکان دیگری فراهم می کنند اما اغلب امکان افزایش گرمای ناخواسته در تابستان را فراهم می کنند. با نصب اسکای لایت در سایه درختان برگ ریز یا افزودن یک پنجره متحرک در داخل یا خارج از اسکای لایت، می توانید از افزایش گرمای خورشید ناخواسته جلوگیری کنید. سایه های بیرونی نسبت به سایه های داخلی در کاهش یا افزایش گرما در تابستان موثرتر خواهند بود. بعضی از واحدها دارای لعاب مخصوص هستند که به کنترل گرمای خورشید کمک می کنند.

طراحی سازه اسکای لایت - آرمن مجری نمای اسکای لایت
طراحی سازه اسکای لایت

اشکال متداول سازه اسکای لایت

سازه نورگیر سقفی در اشکال و اندازه های متنوعی موجود است. متداول ترین اشکال شامل مستطیل، دایره، بیضی، الماس، مثلث، چند وجهی و لوله ای است. واحدهای غیر مستطیلی معمولاً از شیشه پلاستیکی استفاده می کنند اما در واحدهای با کیفیت بالاتر از شیشه استفاده می شود. شیشه می تواند مسطح، قوسی، گنبدی، هرمی یا صفحه تاب دار باشد. این نوع اسکای لایت ها یعنی اشکال هرمی، قوسی و گنبدی، انعطاف پذیری را برای موقعیت دهی ایجاد می کنند. زیرا طراحی برجسته آنها باعث می شود نور از زوایای شدیدتر، از واحدهای صفحه تخت یا بازتاب وارد شود. شیب یا انحنای لعاب نیز به ریزش باران و برگ کمک می کند. همچنین این طرح های سازه اسکای لایت به کادربندی اضافی مورد نیاز برای شیب تخت و زهکشی مناسب در سقف های مسطح یا کم شیب نیاز ندارند.

اسکای لایت های لوله ای کوچکتر از دیگر اسکای لایت ها هستند. آنها از جمع كننده هاي نوری يا خورشيدی نصب شده بر روي سقف تشكيل شده اند كه بدون نياز به افزايش اندازه، پتانسيل روشنايي روز را افزايش مي دهند. از آنجا که کلکتور خورشیدی پشت بام سطح کمی دارد، اسکای لایت های لوله ای باعث کاهش تلفات گرما در زمستان و افزایش گرما در تابستان می شوند. اندازه کوچک آنها نیز تأثیر آنها را بر معماری خانه به حداقل می رساند.

نصب و راه اندازی سازه اسکای لایت

برای اطمینان از دستیابی به عملکرد مناسب انرژی، حتی اسکای لایت کم مصرف نیز باید به درستی نصب شود. بنابراین بهتر است اسکای لایت خود را به صورت حرفه ای نصب کنید. علاوه بر پیروی از دستورالعمل های سازنده، در نظر گرفتن کنترل شیب و رطوبت هنگام نصب نیز مهم است. صفحه اسکای لایت نیز باید عایق بندی شده و در اتاق زیر شیروانی بخش هوا بسته شود.

مزایای استفاده از سازه اسکای لایت

با توجه به تمامی موارد گفته شده در مورد سازه اسکای لایت می توان به مزایای آن گی برد. این مزایا به ترتیب شامل صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها می شود. می توانید با نصب مناسب و استفاده از تمامی ویژگی های عایق و … در زمستان از تابش نور آقتاب و در تابستان از نور مناسب آفتاب در خانه خود لذت ببرید. علاوه بر این باید به نمای اسکای لایت اشاره کرد که می تواند نمای خانه شما را جذاب تر و معاصرتر کند.

 
لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button