نمای لوور چیست؟ انواع آن کدام است و نحوه اجرای آن چگونه است؟

نمای لوور

نمای لوور یکی از انواع نمای ساختمانی است که از آن به عنوان سایبان برای کنترل کردن تابش نور خورشید استفاده می گردد.

برای اینکه درک بهتری از نمای لوور پیدا کنید، بهتر است تصویر پرده های کرکره ای را در ذهن خود مجسم نمایید. یعنی ردیف هایی که کنار یکدیگر قرار داده می شوند و میزان نور ورودی به محیط داخل را کنترل می کنند. نمای لوور هم دقیقا همینطور است، یعنی از نوارهای افقی یا عمودی تشکیل شده است که در بیرون، اغلب روی قسمت شیشه ای ساختمان نصب می شوند.

با استفاده از نمای لوور، علاوه بر برخورداری از جنبه های زیبایی آن، می توانید تابش نور خورشید به داخل ساختمان را نیز کنترل کرده و از اتلاف انرژی و اثر گلخانه ای جلوگیری کنید. امروزه بسیاری از کشورهای اروپایی ساختمان ها را ملزم به استفاده از نمای لوور کرده اند تا میزان مصرف انرژی و اثر گلخانه را کنترل کنند.

در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد اجرای نمای لوور، انواع و هزینه هایش با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه اجرای نمای لوور

طراحی و اجرای نمای لوور به تخصص و مهارت یک تیم حرفه ای نیاز دارد. شما می توانید این سازه را از همان ابتدای طراحی ساختمان مد نظر داشته باشید، یا بعدا این سازه را به ساختمان خود اضافه کنید.

اجرای این سازه بسیار دشوار تر از نصب کردن نوارهای مخصوص پشت نمای بیرونی شیشه ها و پنجره هاست، چراکه تیم متخصص باید بتواند با تنظیم درست فواصل و زاویه مناسب قطعات، میزان تابش نور به داخل را کنترل کرده و دید داخل به بیرون را هم محدود نکند. علاوه بر اینکه نصب کردن پایه های نگه دارنده آن دشواری های خاص خودش را دارد.

جدای از کاربرد ها و مزیت هایی که نمای لوور دارد (از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، کنترل انرژی گرمایی و کمک به عایق کردن ساختمان)، خیلی از افراد صرفا به خاطر جذابیت های ظاهری فوق العاده آن است که از آن استفاده می کنند.

طراحی نمای لوور

نمای لوور همانطور که اشاره شد چیزی جز نوارهای افقی یا عمودی که روی قسمت های شیشه ای ساختمان قرار می گیرد نیست. البته این نوارها به خاطر زیبایی می توانند روی قسمت های بتنی یا آجری هم قرار بگیرند. اصولا نمای لوور سازگاری خوبی با انواع متریال ها و سبک های طراحی نما دارد و می تواند جذابیت ظاهری ساختمان را دوچندان کند. اصولا در استفاده از نمای لوور روی سطوح مختلف، مخصوصا شیشه و کامپوزیت هیچ محدودیتی وجود ندارد.

هرچند طراحی و اجرای نمای لوور ممکن است به نظر شما ساده بیاید، اما در واقع یک کار تخصصی است. بطور معمول از این نما در کنار نمای شیشه ای استفاده می شود . برای شناخت بهتر می توانید مقاله راهنمای شناخت انواع نمای شیشه ای را مطالعه کنید.

برای طراحی ظرافت های خاصی احتیاج است که فقط یک طراح متخصص می تواند از پس آن بر بیاید. انتخاب نقاط مناسب برای لوور گذاری، انتخاب نوع متناسب با نیازها و ظرفیت های ساختمان، در نظر گرفتن زاویه دقیق تابش نور خورشید و غیره همگی پارامترهایی هستند که به دقت و مهارت مهندسی نیاز دارند.

علاوه بر آن، بسته به مقیاس پروژه، شما می توانید از از لوور های متحرک هم استفاده کنید. نوع متحرک اینگونه هستند که پره های انان به یک یا چند مورتور الکتریکی متصل می شود و نوارها در جهت مورد نظر تغییر زاویه می دهند تا بتوانند در شرایط نوری مختلف بیشترین کارایی را داشته باشند.

انواع نمای لوور

اصولا برای اینکه بتوانیم نماهای لوور را به انواع مختلف تقسیم بندی کنیم، باید اینکار را با معیارهای مختلفی صورت دهیم. به همین منظور این مسئله را باید از دو شاخه مورد بررسی قرار داد:

انواع بر اساس عملکرد

نماهای لوور اغلب به دو گونه ثابت و متحرک هستند. لوور های ثابت به صرفه تر و ارزان تر هستند و به خاطر همین اقتصادی بودن، کارایی و محبوبیت بیشتری هم دارند. برای ساختن نوع ثابت اغلب از کامپوزیت ها استفاده می کنند. اما می توان از متریال های دیگری همچون چوب و آلومینیوم هم برای ساخت آن استفاده نمود.

در طرف مقابل نوع متحرک به موتورهای الکتریکی نیاز دارند و هزینه طراحی و اجرای آنان بسیار بیشتر از نوع ثابت است. معمولا مجتمع های تجاری بزرگ، لوکس و مدرن از لوورهای متحرک استفاده می کنند. نوار نوع متحرک اغلب از جنس آلومینیوم یا کامپوزیت هستند.

لوور آلومینیومی

انواع بر اساس متریال

بر اساس متریال هایی که نوارهای لوور از آن ساخته می شوند نیز می توان این نوع نما را به انواع مختلف تقسیم بندی کرد:

  • لوور چوبی : معمولا قیمت گرانی دارند و از آنها در قالب سازه ثابت، جلو قسمت های شیشه ای و پنجره ها استفاده می شود. تنوع طراحی نما با نوع چوبی بسیار بالاست و سازگاری مناسبی با انواع سبک های طراحی نما دارند. از این محصول به عنوان سقف کاذب یا عنصر تزئین دیوار در دکوراسیون داخلی هم استفاده می شود.
  • لوور کامپوزیتی : می توانند طرح و رنگ های مختلفی داشته باشند، اما به خاطر جنس متریالشان اغلب قیمت به صرفه ای دارند.
  • لوور آلومینیومی : پرکاربردترین و محبوب ترین نوع از نمای لوور هستند. وزن نوع آلومینیومی نسبت به دیگر انواع سبک تر است و بار کمتری را به ساختمان وارد می کند. همچنین فرم پذیری نوارهای آلومینیومی بیشتر است، مقاومت و ماندگاری بالاتری دارند و احتمال آسیب دیدن آنها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف کمتر است. شما همچنین می توانید لوور های آلومینیومی را به رنگ دلخواه خود تغییر دهید.

انواع بر اساس ظاهر

پیش از اجرای این نما باید نوع آن از نظر ظاهری را نیز مشخص کنید. به صورت کلی انواع نمای لوور بر اساس شکل ظاهری به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • مکعبی : از محبوبیت خوبی برخوردارند. انواع لوور بر اساس متریال را می توان در قطع مربعی تهیه کرد.
  • مستطیلی : لوور های مستطیلی اغلب ظاهر باریکی دارند و بیشتر شبیه نوارهای پهن و ضخیم هستند. لوور های مستطیلی به خاطر ظاهر پره مانندشان کاربرد زیادی دارند.
  • زد شکل : این سازه ها ظاهر خاص و منحصر به فردی دارند و دارای سطح مقطعی با حالت شکسته هستند. تمام انواع لوور بر اساس متریال را می توان در مقطع زد شکل تولید کرد، اما نوع آلومینیومی بیشتر در این قالب تولید می شوند.
  • دوکی : محبوب ترین شکل ظاهری انواع نمای لوور هستند. سطح مقطع این لوور ها به شکل نیم رخ عدسی یا یک بیضی تیز است.نوع دوکی فقط با آلومینیوم ساخته می شوند و به وسیله پروفیل های مخصوصی به بدنه و سازه اصلی متصل می شوند. قطر ورق های آلومیومی مورد استفاده برای ساخت لوور دوکی می تواند بین 100 تا 400 میلی متر باشد. همچنین قطر سطح مقطع آن می تواند بین 80 تا 300 میلی متر باشد.

هزینه اجرای نمای لوور

عوامل مختلفی هستند که رو هزینه نهایی اجرای نمای لوور اثر گذارند. پارامترهایی همچون ارتفاع ساختمان، جنس و کیفیت متریال مورد نظر، حجم مورد نیاز، زیرساخت های مورد نیاز باری نصب و غیره، همگی بر هزینه نهایی اثر گذارند.

علاوه بر آن نوسانات بازار و بی ثباتی قیمت های فعلی باعث شده تا نتوانیم قیمت مشخصی از هزینه نهایی به شما اعلام کنیم. برای آگاهی از قیمت روز لوور ساختمان با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

لوور یکی از جدیدترین و جذاب ترین انواع نمای ساختمان است که معمولا روی پنجره ها و قسمت های شیشه ای و یا کامپوزیت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. لوور علاوه بر اینکه می تواند میزان نور ورودی به ساختمان و اتلاف انرژی گرمایی را کنترل کند، ظاهری بسیار جذاب و مدرن به ساختمان شما می بخشد و نمای آن را بسیار شیک و زیبا می کند.

اگر قصد دارید ظاهر و بازدهی انرژی ساختمان خود را به شکل قابل توجهی ارتقا دهید، نمای لوور می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button