انواع نمای ساختمان ویلایی بر اساس طبقات، نوع سازه و سبک معماری

نمای ساختمان ویلایی

همه ما از کنار ویلاهایی گذر کرده ایم که آرزو داشتیم ای کاش مال ما بودند. این در حالی است که نه از امکانات آن ویلا باخبریم و نه داخلش را دیده ایم، و تنها نمای ساختمان ویلایی ما را جذب کرده است. در کشور ما، ویلاها اغلب در مکان های خوش آب و هوا در حومه شهرها ساخته می شوند. شهرهای شمالی کشور هم میزبان بیشترین تعداد ویلا هستند.

اگر می خواهید یک ویلای جذاب با ظاهری زیبا داشته باشید که چشم هر گذرنده را بگیرد، باید از همان ابتدا نکاتی را مد نظر داشته باشید. واقعیت این است که هزینه طراحی یک نمای ویلای جذاب ممکن است چندان تفاوتی با یک ویلای معمولی نداشته باشد. اما خیلی ها به خاطر بی اطلاعی از این موضوع اصولا سمت “طراحی کردن” نمای ویلای خود نمی روند.

در این مقاله قصد داریم انواع نمای ساختمان ویلایی را به شما معرفی کنیم تا در هنگام ساخت یک ویلای شیک، بدانید که چه گزینه هایی می توانند پیش روی شما وجود داشته باشند. در این مطلب تلاش می کنیم تا انواع آن را بر اساس پارامترها و معیارهای مختلف دسته بندی کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت طراحی نمای ساختمان ویلا

همه انسان ها شخصیت منحصر به فردی دارند و هر کس دوست دارند سلیقه خاص خودش را در تمام ابعاد زندگیش اعمال کند. از انتخاب لباس متناسب با سلیقه شخصی گرفته تا تزئینات دکوراسیون داخلی.

در مورد ویلاها هم همینطور است. تمام کارفرمایانی که قصد ساختن یک ویلا را دارند، دوست دارند یک ویلای شیک و منحصر به فرد داشته باشند. اگر خیلی ها اینکار را نمی کنند به خاطر آن است که تصور می کنند صرف ساختن ویلا مهمتر از چگونه ساختن آن است. اما نمی دانند که با طراحی کردن نمای ساختمان ویلا، ارزش بنا دوچندان می شود.

هرچقدر ساختمان ویلا از نمای زیباتری برخوردار باشد، ارزش و قیمت ساختمان هم افزایش پیدا می کند. دقت داشته باشید که در طراحی انواع نمای ساختمان ویلایی از سبک هایی استفاده کنید با گذر زمان از مد نیفتند و از ارزششان کم نشود.

از طرف دیگر  نمای ساختمان ویلا مانند یک پوسته بیرونی است که از هدر رفت انرژی گرمایی و ورود آلودگی های صوتی بیرون جلوگیری می کند. پس باید علاوه بر زیبایی کارایی لازم را نیز داشته باشد.

اهمیت دیگری که نمای ساختمان های ویلایی دارد، اثرگذاری آن در مقاومت بناست. نمای ویلای شما باید بتواند شرایط آب و هوایی متغیر محیطی که در آن قرار دارد را تحمل کند و مانع از آسیب دیدن بنا در اثر عوامل محیطی گردد.

در ادامه به دسته بندی انواع نمای ساختمان ویلایی اشاره می‌کنیم.

نمای ساختمان ویلایی بر اساس طبقات

بسته به تعداد طبقات می توانید از سبک های طراحی نمای مختلفی استفاده کنید که عبارتند از:

نمای ساختمان ویلایی کوچک یک طبقه

برای طراح نمای ویلاهای یک طبقه که اغلب در حومه شهرها ساخته می شوند، بهتر است از سبک های طراحی مدرن استفاده شود. این ویلاها معمولا متراژهای بالایی ندارند و به همین خاطر وسعت آنها نیست که عامل جذابیتشان است، بلکه زیبایی طراحی نمای آنهاست.

نمای ساختمان ویلایی کوچک، یک طبقه

نمای ساختمان ویلایی دوبلکس

در طراحی نمای ویلاهای دوبلکس که ارتفاع بلندتری دارند، بهتر است روی بلندی نما تأکید کنید. به همین خاطر توصیه می شود از عناصر عمودی در نمای اینگونه ویلاها بیشتر استفاده شود. سبک های معماری مدرن، نمای لوور و البته نمای شیشه ای گزینه های جذابی برای طراحی این نوع ویلاها هستند.

استفاده از سبک های مجلل، کلاسیک و لوکس نیز برای طراحی نمای ویلاهای دوبلکس مناسب است.

نمای ویلا دو طبقه

نمای ساختمان ویلایی همکف

 ویلاهای همکف نمود چندان بارزی ندارند و همیشه در فضاهای بیرون شهری، اغلب در شمال کشور ساخته می شوند. این ساختمان های کوچک را بهتر است با سبک های مدرن و مینیمال طراحی نما کنید. استفاده از سبک های کلاسیک باعث می شود این ویلاها شکل و شمایل شهری پیدا کنند و جذابیت ویلایی خود را از دست بدهند. در طراحی بیشتر این ویلاها، بسته به شرایط آب و هوایی بیشتر از سقف های شیروانی استفاده می شود.

نمای ساختمان ویلایی بر اساس نوع سازه

ساختمان های ویلایی می توانند به انواع مختلفی تقسیم بندی شوند. انواع نمای ساختمان ویلایی بر اساس نوع سازه به عبارت زیرند:

نمای ساختمان های ویلایی ساده

بیشتر ویلاهایی که در ایران ساخته می شوند از نوع ویلاهای ساده هستند. مخصوصا که بسیاری از کارفرمایان اصولا هزینه زیادی برای ساخت ویلا نمی کنند. در چنین شرایطی اگر کارفرما قصد داشتن یک ویلای ساده اما شیک را داشته باشد، می توانید از سبک های طراحی مدرن و مینیمال استفاده کنید. این سبک های طراحی نما، هم سادگی مورد نظر را دارا هستند، هم می توانند آنقدرها گران از آب در نیایند، و هم متمایز از سایر سازه های اطراف باشند. 

نمای ساختمان های ویلایی ساحلی

برای طراحی نمای ویلاهای ساحلی بهتر است از رنگ های روشنی مانند سفید، کرم یا آبی روشن استفاده کنید. در ساخت نمای این نوع ویلاها اغلب از مصالحی مانند بتن و میکروسمنت استفاده می شود.

نمای ساختمان های ویلایی در مناطق مرطوب

در مناطقی مانند شمال کشور که اغلب آب و هوای مرطوب دارند، نمای ویلاها باید به گونه ای طراحی شوند که عایق حرارتی مناسبی باشند تا گرمای داخل ویلا هدر نرود. سقف ویلاهای این مناطق هم اغلب از جنس فلز و از نوع شیروانی با رنگ عایق رطوبت ساخته می شود.  مصالح به کار رفته در نمای این ویلاها نیز به رطوبت محیط بستگی دارد. 

نمای ساختمان های ویلا باغ

اگر ویلای مد نظر شما یک محوطه باغی در جلو یا جنب خود دارد، می تونید با طراحی مناسب فضای باغ، به صورت غیر مستقیم باعث زیباتر شدن نمای خود ویلا هم بشوید. از طرف دیگر اگر ویلاها نمای ظاهری خوبی داشته باشند اما باغ آنها چندان جذاب نباشد، نمود ظاهری چندان دلپذیری نخواهند داشت. بنابراین در طراحی نمای ویلاباغ ها حتما باید به طراحی باغ هم اهمیت زیادی بدهید.

برای بهبود ظاهر باغ می توانید از عناصری مانند راهروهای سنگفرش، آلاچیق، آبنما، آبراهه، استخر روباز، فضای اختصاصی پارکینگ و طراحی فضای سبز استفاده کنید.

نمای ساختمان ویلا باغ

انواع نمای ساختمان ویلایی بر اساس سبک

سبک های طراحی مختلفی برای انواع نمای ساختمان ویلایی وجود دارند که شما می توانید بنابر سلیقه خودتان آنها را انتخاب کنید. این سبک ها عبارتند از:

نمای ویلای مدرن

در سبک های طراحی نمای مدرن، هدف سادگی هرچه بیشتر است. از این رو در این سبک ها از تزئینات و زرق و برق های زیاد دوری می شود. سبک های مدرن و مینیمال هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کنند. این سبک معمولا هزینه زیادی برای تولید ندارد و در عین حال بسیار جذاب و شیک است.

نمای داخلی ویلا مدرن

نمای ویلای کلاسیک

در سبک های طراحی نمای کلاسیک یا رومی تجمل و زرق و برق در مرکز همه چیز قرار دارد. از این سبک طراحی نما بیشتر برای ویلاهای بزرگ و مجلل استفاده می شود. عناصری مانند ستون و تاج در نماهای کلاسیک زیاد به کار برده می شوند. همچنین اغلب از مصالحی سنگی برق مانند سنگ مرمر، تراورتن و غیره برای ساخت نمای این ویلاها استفاده می شود.

نمای ویلای سنتی

نماهای سنتی هم در واقع زیر مجموعه نماهای کلاسیک اند اما سازگاری زیادی با فرهنگ بومی آن منطقه دارند. هنوز هم خیلی ها هستند که عاشق سبک های سنتی و بومی هستند که رنگ و بویی از خانه های قدیمی آن منطقه دارد. 

نمای ویلای روستایی

نمای روستایی یا روستیک شباهت زیادی به نماهای سنتی دارد، چراکه اصولا بافت های سنتی ما شبیه بافت های روستایی هستند. در طراحی نمای ویلا با این سبک از چوب و آجر زیاد استفاده می شود.

انواع نمای ساختمان ویلایی بر اساس مصالح

یکی از مهمترین عناصری که ظاهر نمای ساختمان های ویلایی را شکل می دهد، مصالح به کار رفته در ساخت آن است. مصالح مورد نظر خودشان می توانند سبک مناسب برای طراحی انواع نمای ساختمان ویلایی را تعیین کنند.

بهترین و رایجترین مصالح مورد استفاده برای ساختن نمای ویلاها عبارتند از:

نمای سنگ

سنگ یکی از پرطرفدار ترین مصالح برای ساختن نمای ویلاها است. سنگ ها علاوه بر اینکه مقاومت و دوام بسیار خوبی دارند از ظاهر باشکوهی بهره‌مند هستند و دسترسی به آنها نیز در کشور ما بسیار آسان است.

سنگ ها بسته به نوعشا آن‌ها قیمت های متفاوتی دارند و معمولا در سبک های طراحی نمای کلاسیک و مجلل مورد استفاده قرار می گیرند.‌

نمای آجر

استفاده از آجر برای ساخت نما هماهنگی بسیار مناسبی با سبک های سنتی دارد. از مصالح آجر می توان در ترکیب با سایر مصالح مانند سیمان هم استفاده نمود و نماهای ترکیبی ایجاد کرد.

نمای چوب

اگر قصد دارید یک ویلای جذاب و چشم نواز داشته باشید، از چوب در نمای آن استفاده کنید. چوب علاوه بر اینکه در سبک های طراحی معماری روستایی کاربرد زیادی دارد، می تواند جلوه خاصی به نماهای مدرن بدهد. برای بهره‌مندی از مقاومت بیشتر و قیمت پایین تر می توانید از چوب پلاست هم برای کار کردن نمای ویلا استفاده کنید.

نمای بتن یا سیمان

نماهای تمام بتنی امروزه در سبک‌های مدرن و مینیمال جایگاه ویژه ای پیدا کرده‌اند. در طراحی ویلاهای دوبلکس، می‌توانید از سبک‌های تمام بتنی استفاده کنید که در تضاد با طبیعت اطراف ویلا جلوه خاصی به آن می‌دهد.

استفاده از بتن و سیمان برای ساخت نمای ویلا باعث می‌شود تا وزن ساختمان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. شما همچنین می‌توانید از نماهای بتنی در ترکیب با عناصر چوب و فلز به‌خوبی بهره ببرید.

نمای فلزی

شما می‌توانید برای طراحی ظاهر بیرونی ویلاها از نماهای فلزی استفاده کنید. نماهای فلزی اغلب در ترکیب با سایر مصالح مانند چوب و شیشه به کار می‌روند و جلوه درخشندگی بسیار جذابی به ساختمان می‌دهند. 

نمای ساختمان سه طبقه اجرا شده با کامپوزیت

طراحی سقف در نمای ساختمان ویلایی

در طراحی نمای ساختمان های ویلایی، سقف جایگاه ویژه‌ای دارد. سقف های شیبدار و شیروانی یکی از محبوب ترین و رایج ترین انواع سقف در طراحی نمای ویلا هستند. به یاد داشته باشید که مصالح مورد استفاده برای ساخت سقف شیبدار ویلاها باید مقاومت و عایق خوبی داشته باشند تا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بتوانند به خوبی از بنا محافظت کنند. مصالحی همچون چوب، سفال و فلز از جمله عناصری هستند که در ساخت سقف ویلاها زیاد به کار برده می‌شوند. پوشش شینگل هم یکی دیگر مصالح نوین برای ساخت سقف شیروانی است.

سقف‌های شیبدار علاوه بر محافظت مناسب از بنا، ظاهر و نمود زیبایی دارند و با انواع سبک‌های طراحی نمای ساختمان ویلا هماهنگ هستند.

جمع بندی

پیش از پرداختن به ظاهر نمای ویلا، باید متناسب با شرایط آب و هوایی مصالح مناسب برای آن را در نظر بگیرید. زمانی که محدودیت‌های ایمنی و عایق ویلا مشخص شد، متناسب با مصالح، نوع ساختمان ویلا و تعداد طبقات آن می‌توانید طراحی انواع نمای ساختمان ویلایی را انجام دهید. سبک‌های طراحی نمای ویلا می‌توانند بسته به سلیقه هرکس متفاوت باشند.

داشتن طرح و برنامه برای نمای ویلا باعث متمایز شدن ساختمان شما از ساختمان‌های دیگر می‌شود و حس مثبت و دلپذیرتری را در شما ایجاد می‌کند. اصولا همه ما دوست داریم در خانه‌هایی منحصر به فرد که متعلق و هماهنگ با سلیقه خودمان است زندگی کنیم.

لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button