با انتخاب نمای ساختمان مناسب در زیبا شدن شهر سهیم باشیم

نمای ساختمان - سیستم نمای ساختمان - آرمن مجری نما

نمای ساختمان یکی از مهم ترین عناصر بیرونی یک ساختمان است که علاوه بر مؤلفۀ زیبایی به عنوان یک محافظ در برابر عوامل سخت محیطی، سبب افزایش پایداری سازه می شود. با پیشرفت فناوری، انواع مختلفی از نمای ساختمان ایجاد شده که هریک متناسب با شرایط و کارایی ساختمان کاربردی مستقل به خود می گیرند. این تنوع معمولا در جهت بهبود عملکرد ساختمان ها، متناسب با کاربردی که دارند شکل گرفته و سبب استفادۀ بهینه از فاکتورهای مهم در ساخت یک سازه همچون توجه به مقوله نور و روشنایی، پایداری در شرایط آب و هوایی متفاوت، وزن سازه و ایمنی، صرفۀ اقتصادی و… شده است.

عوامل مهم در انتخاب نوع نمای ساختمان

کاربری منطقه، توپوگرافی و شرایط آب و هوایی، ارتباط با خیابان های پر تردد و مسیرهای دسترسی، نیاز به ورودی ها و پنجره ها، نوع سبک معماری، نیاز به ایجاد ایمنی و حفظ حریم خصوصی، آئین نامه ها و قوانین حاکم در منطقه و از همه مهمتر نوع مصالح رایج در دسترس در منطقه که می تواند در انتخاب نوع نما و همچنین هزینه نمای ساختمان، تاثیرگذار باشد.

عوامل مهم در انتخاب نوع نمای ساختمان- سیستم نمای مدرن
عوامل مهم در انتخاب نوع نمای ساختمان

مشاوره توسط طراح و مجری نما

به مرور زمان، با پیشرفت نوآوری در صنعت ساختمان، سیستم های طراحی نمای ساختمان پیچیدگی بیشتری یافتند و نقش آنها در شکل گیری تضمین طول عمر سازه ها معنایی تازه به خود گرفت. از این رو امروزه، طراحی نمای سازه ها توسط مجری نمای ساختمان که به صورت تخصصی به این امر می پردازد انجام می شود.

پیوست پیشرفت صنعت ساختمان در اواخر دهۀ هشتاد میلادی، مشاورین مهندسی شروع به ارائۀ خدمات مشاوره ای به صورت مستقل، در طراحی و انتخاب نمودند. اکنون در قرن بیست و یکم و در دنیای طراحی نمای با چند بعد مواجه هستیم؛ پیش بینی هویت و روند توسعه، در عین ایجاد راحتی و آرامش برای افراد و ایمنی و زیباسازی فضای شهری که توجه به هریک نیازمند بررسی اصولی و تخصصی در این زمینه می باشد. از طرفی، تمرکز عصر جدید بر تأثیرات زیست محیطی، یکی از فاکتورهای اساسی مورد توجه در طراحی نمای ساختمان است که این مسئله ضرورت حضور موثر طراح نما را اجتناب ناپذیر می کند. چراکه هرچه جلوتر می رویم ملاحظات زیست محیطی در قوانین و دستورالعمل های ساخت و ساز جدی تر و پیچیده تر می شود. علاوه بر این امروزه، در کنار مصالح سنتی، نماهای تولید شده از مصنوعات صنعتی وارد بازار رقابت شده که به کارگیری آنها جز با کمک متخصصین این عرصه امکان پذیر نخواهد بود.

ویژگی های یک نمای ساختمان مناسب

مصالح در نمای ساختمان، فقط چند سانتیمتر ضخامت دارند، اما همین ضخامت کم که در خارجی ترین بخش یه سازه قرار دارد باید به گونه ای طراحی شود که در برابر باد و هرگونه زمین لرزه مقاومت کند و ساختمان را در برابر شرایط سخت آب و هوایی حفظ نماید، از گرما یا سرما عایق کند و از تاثیرات آلودگی آسیب نبیند. بتواند به میزان مناسب از خورشید انرژی بگیرد و گرم شود و یا با یک وزش نسیم خنک شود و گرما را از خود دور کنید. اجازه دهد فضای داخلی ساختمان مقداری مناسب از نور روز را دریافت کند و همچنین بتواند از ورود سر و صدای بیرون به داخل ساختمان جلوگیری کند. در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم باشد و در عین حال ظاهری زیبا و چشم نواز به ساختمان ببخشد.

زمان اجرا

طراحی نمای ساختمان، از همان اوایل کار شروع می شود چراکه نمای سازه، نقش اساسی در طراحی کلی هر ساختمان دارد. بهار زمان ایده آل برای صاحبان ساختمان و مدیران تاسیسات است تا نمای ساختمان ها و سازه های خود را اجرا و یا نمای پیشین ساختمان های خود را در مقابل هرگونه خسارت ناشی از سرمای زمستان، باد و طوفان و انجام تعمیرات پیشگیرانه جهت محافظت از نمای بیرونی بررسی نمایند.

عوامل موثر بر هزینه

بر اساس تحقیقات انجام شده، در هر شهر و منطقه، مقرون به صرفه ترین نمای ساختمان، نماهای سازگار با محیط زیست است. این مکانیزم بر اساس آب و هوای هر شهر و متناسب با دمای میانگین تعیین می شود که می تواند در دراز مدت در هزینه های آتی همچون مصرف سوخت و منابع انرژی و همچنین هزینۀ بازسازی های پیش رو، در نتیجۀ تخریبات ناشی از باد و طوفان و گردو غبار و تغییرات فصلی و عوامل جوی موثر باشد.

هرچند که امروزه صنایع پیشرفته مصنوعات جدیدی را به عرصۀ ساخت نما وارد کرده اما همچنان بهترین گزینه در کاهش هزینه نمای ساختمان استفاده از مصالح بومی در هر منطقه است چرا که طبیعتا صادرات و حمل و نقل مصالح از نقاط دیگر بر قیمت مواد اولیه نمای سازه تاثیر گذار است.

مصالح در نمای ساختمان،
مصالح در نما – آرمن

عایق صوت و انرژی

همانطور که گفته شد یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب نما در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی در هر منطقه است. میانگین دما، سردی و گرمی، طول مدت تابش آفتاب و… همه در انتخاب نوع نمای سازه موثر است. همچنین از طرفی موقعیت مکانی سازه می تواند تعیین کند تا چه حد لازم است به فاکتور عایق صدا بودن در نمای ساختمان توجه نمود. طبیعتا ساختمان های شهری در معابر پر تردد با ترافیک های سنگین شهری و آلودگی های صوتی، نیازمند پوششی مقاوم در برابر عبور صوت هستند تا بتوانند فضای داخل را عاری از هرگونه هیاهوی دنیای بیرون سازند.

توجه به ایمنی

در صورت عدم توجه به کیفیت ساخت و ساز می تواند خطراتی را در پی داشته باشد. بنابراین کیفیت مصالح می تواند سطح ایمنی نمای ساختمان را تضمین کند. معمولا خطراتی که نمای ساختمان را تهدید میکند شامل هوازدگی سنگ ها در سطح ساختمان است که می تواند باعث شکستگی در سطح سنگ شود. بنابراین تشخیص نوع مصالح مناسب در اجرا با توجه به شرایط آب و هوایی، از مسائل حساس و اساسی است که وجود یک متخصص واجد شرایط را میطلبد. آرمن طراح و نما،با بهره گیری از بهترین مهندسین و طراحان عرصۀ اجرای نمای ساختمان می تواند شما را در انتخاب، طراحی و اجرای یک نمای خاص و ایمن یاری رساند.

نمای ساختمان - سیستم نمای ساختمان
نمای ساختمان
لینکدین
پینترست
تلگرام
Call Now Button