چهار نمونۀ اصلی و برجستۀ سیستم کرتین وال

قیمت کرتین وال - مجری کرتین وال -انواع نمای کرتین وال - پروژه مطهری - نمای کرتین وال شیشه ای - آرمن کرتین وال

آشنایی با انواع سیستم کرتین وال به ما کمک میکند که بهترین گزینه را برای نمای ساختمان با کاربری های مختلف انتخاب کنیم.

انواع سیستم های نمای کرتین وال

سیستم های نمای کرتین وال دارای طول عمر بالا، عایق بندی و استحکام بالا می باشد که این نما را نسبت به نماهای خارجی دیگر متمایز می کند. محاسبات مخصوص در نمای کرتین وال، اجرا و نصب نما در اغلب سیستم ها دارای روش خاص و براساس مدول بندی اختصاصی پروژه انجام میگیرد. عمده تفاوت در سیستم نمای کرتین وال به نحوه ی اثبات شده در فضای بین لامل ها می باشد و فیکس کردن شیشه ها باعث ایجاد تفاوت در ظاهر خارجی نما می باشد.

سیستم کرتین وال یونیتایز (Unitize Curtain Wall System)

سیستم کرتین وال دارای نمونه های متنوعی است. هرچند، هدف ما معرفی مهم ترین و مشهورترین آن هاست. سیستم کرتین وال یونیتایز، یکی از پرهزینه ترین نمونه های سطح یا پوستۀ نمای کرتین وال ساختمان است.

نمونه هایی از پوستۀ کرتین وال، که به عنوان رایج ترین و پرمصرف ترین نمونه ها شناخته شده اند، عبارت هستند از:

  • سیستم کرتین وال با پوستۀ فلزی ( آلیاژهای آلومینیم)، که این نوع پوسته ها طبق پیشنهاد مهندس آرشیتکت پروژه، توسط پنل هایی از جنس شیشه ای، سنگ های نازک، کامپوزیتی و یا سرامیکی پوشش دهی می شوند. در ایران این پنل ها از سمت پشت به سازۀ ساختمان اتصال پیدا می کند.
  • سیستم کرتین وال یونیتایزد (Unitized) یا یونیتایز شده که ترجمۀ لغوی آن، یکپارچه سازی شده می باشد.
  • سیستم کرتین وال استیک (Stick) نکته: دو سیستم یونیتایز شده و سیستم استیک، در واقع نوعی سیستم کرتین وال می باشند که بر اساس ساختار سیستم کرتین وال تقسیم بندی شده اند.
سیستم نمای کرتین وال -قیمت اجرای نمای کرتین وال -  نمای کرتین وال - مجری نما - آرمن طرح و نما
سیستم نمای کرتین وال

سیستم کرتین وال یونیتایز شده، متشکل از واحدهای شیشه ای:

بزرگی است که در خود کارخانه طراحی، ساخته و اجرا می شود. بعد از این که این نمونه کاملاً در کارخانه آماده شد، به محل مقرر شدۀ پروژه منتقل می شود. حالا این سیستم آماده باید به ساختمان متصل شود. در محل پروژه، واحدهای یونیتایز شده را توسط نوعی لنگر (Anchor)، که به ساختمان از قبل متصل شده اند، نصب و مستقر می شود.

سیستم کرتین وال یونیتایز شده، دارای مزایا و مشخصه های فراوانی است

که برجسته ترین آن، کیفیت بسیار بالای این نوع سیستم کرتین وال می باشد. علت رسیدن به چنین کیفیت فوق العاده ای، نتیجۀ حداقل سطح خطای ساخت در محیطی کاملاً کنترل شده و مجهز، دارای آب و هوای مطلوب و در کل اجرای کامل سیستم در محل کارخانه می باشد. کیفیت این نوع سیستم به قدری بالاست که حتی به هیچ نوعی شیشه کاری در محل احداث پروژه، انجام نمی شود.

 

اجرای نمای کرتین وال

سیستم کرتین وال یونیتایز شده برای نمونه های زیر، بسیار مناسب است:

  • پروژه های شامل تعداد بسیار زیاد ماژول تکراری که در طراحی ایجاد شده است
  • پروژه های گران قیمت، به خاطر هزینۀ نیروی کار در محل مقرر شدۀ پروژه، که با انتقال به داخل خود کارخانه، این هزینه به حداقل می رسد
  • پروژه هایی که باید در مکان هایی احداث شود که نیاز بسیار زیادی به کارآیی و کیفیت فوق العاده بالایی می باشد. مکان هایی که معمولاً نیروهای طبیعی ممکن است دردسر ساز شوند
  • پروژه هایی در زمینه های سازه های با ارتفاع بالا، به ویژه آن هایی که به دلیل برخی محافظه کاری های اجرایی، شرایط اقلیمی، بحث مصرف انرژی و … دارای اهمیت بالایی می باشد.
کرتین وال شیشه ای - آرمن کرتین وال
نمای مدرن کرتین وال شیشه ای

کاربرد سیستم کرتین وال یونیتایز شده

سیستم کرتین وال یونیتایز شده، گاهی اوقات با پروژه هایی روبرو می شود که دارای طراحی بسیار پیشرفته، حرفه ای، پیچیده و برای خیلی از کارشناسان غیر قابل فهم و ابهام برانگیز است، چاره ای وجود ندارد به غیر از یک آلترناتیو؛ این مورد، سیستم استیک (Stick) است که نوعی سیستم کرتین وال خاص و ویژه می باشد.

مورد بالا یکی از معضلات احتمالی است که امکان بروز دارد. اگر همین پروژه ای که دارای چنین طرحی است، مدولار نباشد و یا این که سند های معماری این پروژه، از نقطه نظر مهندسی و جزئیات دقیق و اجرای دقیق سازی آن اجرایی، توسط مشاور متخصص یعنی متخصص پوستۀ نما تکمیل نشده باشد و از آن فاجعه بار تر، این اتفاق رخ دهد که، این پروژه به طراحی گام به گام، یعنی مرحله به مرحلۀ جزئیات اجرایی تمام مراحل زمانی آماده شوند که طراحی انجام شده باشد و اسناد فنی نیز آماده باشد، چه باید کرد؟!

سیستم کرتین وال یونیتایز شده هم می تواند در گره های کور مشکلاتی از این قبیل گرفتار شود. اما، همیشه برای هر مسئله ای حداقل یک جواب وجود دارد. در این مورد سیستم استیک Stick مناسب ترین گزینه می باشد. بنابراین سیستم استیک نیز همچون سیستم هایی چون سمی یونیتایزد (Semi Unitized)، فریم لس (Frameless) و انواع آن و همچنین سیستم فیس کپ (FaceCap) ارزش بررسی چندین باره را دارند.

منابع:
arconic  reynaers

لینکدین
پینترست
تلگرام

Comments (02)

  • ارجمند

    می 22, 2021 / 3 سال بیش از

    سلام
    سیستم فیس کپ شامل کرتین وال می شود؟

    • پشتیبان

      می 22, 2021 / 3 سال بیش از

      سلام وقت شما بخیر
      سیستم نمای فیس کپ به شاخه ای از نمای کرتین وال گفته می شود که در آن مانند انواع نمای کرتین وال از پروفیل های آلومینیومی (لامل)عمودی و افقی برای فریم بندی نما استفاده می شود و پس از آن شیشه درون فریم ها قرار می گیرند و فضای خالی بین لامل ها رو پر میکنند.
      برای آشنایی بیشتر با انواع نمای کرتین وال به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://r-men.com/service/curtain-wall/

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button