سقف اسکای لایت چیست؟

سقف اسکای لایت یا نورگیر سقفی (Skylight)

کاربرد اجرای سقف شیشه‌ای کرتین وال

سقف شیشه ای کرتین وال به صورت ثابت و متحرک قابل اجرا می باشد که معمولا به صورت کشویی نیز قابل سفارش می باشد. سقف شیشه ای دارای ظاهری زیبا و در برابر صدا، رطوبت، گرما عایق و همچنین از نور طبیعی بجای نور الکتریسته به عنوان صرفه جویی می باشد. نصب سقف شیشه ای در رستوران ها، کافی شاپ، تراس و پاسیو آپارتمان کاربرد دارد.

پروژه ویلای منظر دریا نمای کرتین وال نمای اسکای لایت پنجره آلومینیومی نرده شیشه ای
پروژه ویلای منظر دریا – نمای کرتین وال

سقف اسکای لایت یا نورگیر سقفی (Skylight) نمونه ای از بهترین و زیباترین سازه­ های سقف های شیشه ای در جهان است که عموما به آن Roof Light و یا حتی Roof Window هم می گویند که همگی به یک نوع سازه و ساختار اشاره می کنند که از زمان امپراطوری روم تا به امروز سیستم سقف شیشه ای استفاده می شده اما امروزه در دنیای مدرن دوباره با قدرت بیشتر و تکنولوژی روز دنیا وارد عرصه ساختمان سازی و معماری شده است.

ساختار اسکای لایت شیشه ای

هر سقف اسکای لایت فارغ از نوع و فرم خود از سه بخش اساسی تشکیل شده است:

اعضای پشتیبان: فریم­ های پشتیبان طولی و عرضی که معمولا از جنس آلومینیوم هستند در سقف قرار می گیرند تا بخش شیشه ای در داخل آن نصب شود.
بخش شیشه ای: بخش شیشه ای که برای سقف اسکای لایت انتخاب می شود نقش عبور دهنده نور و زیبایی بی اندازه را به کل ساختار دارد و بسته به نوعی که انتخاب می کنید می تواند ذخیره کننده انرژی باشد یعنی از اتلاف گرما و انرژی جلوگیری کند، کنترل کننده دما باشد، ضد آلودگی صوتی و یا ضد صوت باشد یا اینکه برای حفظ ایمنی نشکن باشد. در هر صورت هر شیشه ای که برای سقف اسکای لایت انتخاب کنید اجازه ورود نور UV را نخواهد داد و تمیز کردن و نگهداری از آن نیز راحت است.
گسکت یا بخش آب بندی: از این بخش برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفت انرژی استفاده می­شود، ضمن اینکه در مواقع بارش و برف، چیزی از بیرون به داخل نفوذ نکند.

انواع سقف شیشه ای - نمای اسکای لایت - سیستم نمای اسکای لایت
انواع سقف شیشه ای – آرمن طرح ونما نمای اسکای لایت سیستم سقف شیشه ای

 

انواع سقف شیشه ای

با توجه به کارایی و زیبایی فوق العاده زیاد نورگیر سقفی در سه نوع مختلف بسته به نیاز و سلیقه شما وجود دارد که البته از لحاظ شکل ظاهری تنوع بسیار بیشتری را شاهد هستیم:

  • سقف شیشه ای نوع ثابت یا Fixed یا Non-Operable: از اسم آن مشخص است که نمای اسکای لایت قابل باز و بسته شدن نیست و فقط نور طبیعی را وارد خانه کرده و نمود و نمای خوبی به سمت بیرون و از بیرون به سمت داخل دارد.
  • سقف شیشه ای نوع ماژولار یا Operable یا Ventilating: این نوع از سقف اسکای لایت امکان باز و بسته شدن نیز دارد و لذا مزیت آن نسبت به نوع ثابت این است که امکان تهویه هوا نیز وجود خواهد داشت و در نتیجه در تابستان­ ها به خنک کردن هوای محیط داخل کمک زیادی می­کند.
  • سقف شیشه ای نوع لوله‌­ای یا Tubular: جدیدترین مدل سقف اسکای لایت که به آن ها تونل ها یا لوله های خورشیدی نیز گفته می شود که نسبت به دو نوع قبلی سایز بسیار کمتری از سقف را اشغال می کنند و در نتیجه بیشتر مناسب فضاهای کوچک مثل آبدارخانه، توالت ها یا اتاق پرو لباس مناسب هستند که از طریق ساختار خود نور وارد شده از سقف خانه را به داخل می­ آورند. برخی از مدل های آن همراه با تهویه یا نور الکتریکی برای مواقع عصر نیز هستند.

سقف شیشه ای اسکای لایت به فرم های شیبدار (تک شیب و دو شیب)، هرمی، هرمی چند جهته، گنبدی، گنبدی نوک دار، دایره ای، سنتی و تخت با قابلیت راه روندگی وجود دارند که بسته به شرایط و انتخاب شما قابل اجرا هستند.

سقف اسکای لایت یا نورگیر سقفی (Skylight)
سقف اسکای لایت زیبایی بی نظیری معماری مدرن

 

کاربردهای سقف اسکای لایت

سقف شیشه ای به دلیل زیبایی و جذابیت بی حد و اندازه خود جایگاه مهمی در صنعت ساختمان سازی و معماری سبک مدرن پیدا کرده است. اجرای اسکای لایت به راحتی در تمامی مکان­ ها شدنی است و بسته به سلیقه و شرایط، بهترین فرم و نوع انتخاب می شود. به عنوان مثال در ساختمان های تجاری، مسکونی، خانه های مسکونی و ادارات، فروشگاه های بزرگ و غیره شاهد استفاده از این نوع نورگیرهای سقفی هستیم. ضمنا جدای از کاربرد علمی که برای آن ذکر شده بخاطر زیبایی بی اندازه و امکان بهره مندی از نور طبیعی خورشید نیز در اکثر خانه ها معماران این مدل نورگیرها را پیشنهاد می کنند.

 

مزیت های سقف شیشه ای اسکای لایت چیست؟

در این بخش شرکت آرمن طرح و نما که چندین سال سابقه درخشان در زمینه سقف اسکای لایت دارد به مزایای این نوع سیستم سقف شیشه ای می پردازد تا بیشتر با این نوع نمای مدرن آشنا شوید:

  • بهره گیری از نور طبیعی: از دلایل اصلی پیدایش سقف شیشه­ ای از چند صد سال پیش تاکنون بهره گیری از نور طبیعی به همراه زیبایی بود که به بهبود مود و حس افراد و عملکرد در محیط کاری بسیار کمک می کند.
  • کمک به تهویه هوا: نوع ماژولار یا غیر ثابت سقف اسکای لایت را می توانید باز و بسته کرده و از این طریق اجازه ورود و خروج هوا را بدهید و از این طریق در انرژی مصرفی سیستم تهویه صرفه جویی می گردد.
  • صرفه جویی در انرژی برقی و گرمایی: به کمک این تکنولوژی در معماری می توان با ورود نور خورشید به داخل منزل صرفه جویی در انرژی وسایل گرمایشی کرد و در فصل تابستان نیز در مصرف انرژی وسایل سرمایشی صرفه جویی نمود.
  • افزایش ارزش ملک: نورگیر سقفی از جمله قابلیت هایی است که به دلیل زیبایی بیش از حد خود سبب افزایش ملک شما نیز خواهد شد.
  • نمای طبیعی و حس افزایش سایز فضا: نصب اسکای لایت به گونه ای است که نه تنها به شما دید طبیعی به بیرون می دهد بلکه باعث می شود حس کنید که فضای بزرگ تری در اختیار دارید و این برای محیط های کوچک فوق العاده است.
  • دسترسی به سقف: در برخی خانه ها، صاحبان خانه از این نورگیرهای سقفی برای دسترسی به پشت بام هم استفاده می کنند ولی یقینا با این هدف آن را نصب نمی کنند.
سقف اسکای لایت
سقف اسکای لایت مناسب تمامی فضاها

معایب سقف اسکای لایت

قطعا به هر طریقی که بخواهید جنبه زیبایی نیز به خانه خود اضافه کنید علاوه بر مزایا، معایبی هم خواهد داشت و سقف اسکای لایت هم از این قاعده مستثنی نیست. شرکت آرمن مجری نمای اسکای لایت به عنوان شرکت حرفه ای در نصب و اجرای سقف های شیشه ای و بزرگ ترین عرضه کننده شرکت اسکای لایت در ایران همراه شماست تا با برخی از معایب این نوع سقف ها شما را آشنا کند:

  • سرمایه گذاری در تجهیزاتی که مقاومت بسیار زیادی ندارند
  • انتخاب بهترین مکان برای نصب کار ساده ای نیست و قطعا بدون در اختیار داشتن شرکتی حرفه ای ضربه سنگینی به هزینه های شما خواهد زد و هیچ کارایی نخواهد داشت
  • نصب سقف شیشه ای نیز چندان راحت نیست و نیاز به نصاب های حرفه ای دارد
  • هزینه های تعمیر و نگهداری نصب اشتباه زیاد است
  • در صورتی که به خوبی عایق بندی نشود و نصب خوبی صورت نگرفته باشد در فصل سرما سبب برون رفت گرما و در فصل گرما نیز باعث هدر رفت سرمای داخلی خواهد شد
  • تمیز کردن آنها راحت نیست

شرکت آرمن طرح و نما بزرگ­ترین و معتبرترین شرکت عرضه کننده معماری نوین و مدرن یعنی سقف اسکای لایت در کشور آماده خدمات رسانی به مشتریان عزیز می باشد.

سیستم نمای کرتین وال - نمای شیشه ای - سقف اسکای لایت
سقف شیشه ای کرتین وال
لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button