نمای کامپوزیت چیست و انواع آن کدام است؟

نمای کامپوزیت

در این نوشتار به بررسی نمای کامپوزیت و ویژگی‌ها، انواع، مزیت‌ها و معایب آن می‌پردازیم. همان‌طور که واضح است، نمای سازه و طراحی آن واجد اهمیت زیادی می‌باشد. زیرا از سازه در برابر عوامل محیطی مختلف محافظت می‌کند.

پس می‌توان گفت که نمای سازه در افزایش دوام و طول عمر آن موثر است. علاوه بر حفاظت از سازه، نمای ساختمان باعث زیباتر دیده شدن آن می‌شود. به همین دلیل هم توجه به نمای ساختمان‌ها و متریال به کار رفته در آن‌ها مورد توجه قرار دارند. امروزه گزینه‌های مختلفی برای طراحی نمای سازه معرفی می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خودشان را دارند. یکی از نماهای پرطرفدار در صنعت ساختمان سازی نمای کامپوزیت است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد.

 امکان اجرای نمای کامپوزیت در انواع مختلف ساختمان‌های تجاری و مسکونی وجود دارد. پیشینه‌ی استفاده از پانل‌های کامپوزیت و تولید آن‌ها برای نخستین بار به کشور آلمان برمی‌گردد‌. ورق‌های کامپوزیت، دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن دارند و لایه پلی اتیلن در میان دو لایه آلومینیومی قرار می‌گیرد. به طور کلی این ورق ها دارای ساختار ویژه‌ای هستند‌ و از لایه رنگ پلی استر، ورق‌های آلومینیومی، لایه پلی اتیلن، چسب، پوشش محافظ و… تولید می‌شوند. نماهای کامپوزیت انواع مختلفی دارند که در بخش‌های بعدی آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

انواع مختلف نمای کامپوزیت:

در این بخش انواع مختلفی چون آلومینیوم نانو، آلومینیوم رنگی، کامپوزیت ضد باکتری، ضد آتش و طرح چوب را مورد بررسی قرار می دهیم.

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو

آلومینیوم کامپوزیت نانو یکی از مدرن‌ترین گزینه‌های نمای ساختمان است که می تواند یک نمای فلزی برای ساختمان ایجاد کند. در واقع این پانل‌ها به کمک مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها‌ی دنیا تولید شده اند. مقاومت بالای پانل‌های کامپوزیت نانو در برابر مواد قلیایی و اسیدی بسیار بالا است. هم‌چنین این پانل‌ها دارای خاصیت خود تمیز شوندگی هستند. زیرا استفاده از مواد نانو در فرایند تولید این پانل‌ها باعث ضد آلاینده شدن آن‌ها شده است. به کمک این پانل‌ها دیگر نگران جذب گرد و غبار و کثیف شدن نمای ساختمان خود نباشید. معمولا از این نما در مناطقی که در معرض آلودگی قرار دارند استفاده می‌شود.

نمای کامپوزیت مشکی

نمای کامپوزیت پانل رنگی

استفاده از نمای کامپوزیت در رنگ‌های مختلف امکان پذیر است. یکی از پانل‌های مورد استفاده به این منظور، آلومینیوم کامپوزیت‌های رنگی هستند. این پانل‌ها را پانل‌های رنگارنگ نیز می‌نامند. این پانل‌ها دارای پوششی از چندین لایه رنگ و هم‌چنین یک پوشش درخشان هستند. پانل کامپوزیت آلومینیومی رنگی با توجه به زاویه تابش خورشید به رنگ‌‌های مختلفی دیده می‌شود. برای ساخت این پانل‌ها از طیف رنگی موجود در طبیعت استفاده شده است. رنگ درخشان و براق بین ورق‌ها باعث لطافت بیشتر نما می‌شود. کاربرد پانل‌های رنگی بیشتر در شهرهای صنعتی بزرگ و مناطق تجاری دیده می‌شود.

آلومینیوم کامپوزیت ضد باکتری

انتخاب نمای کامپوزیت متناسب با شرایط جوی محیط سازه اهمیت زیادی دارد. یکی از نماهای مناسب برای مناطق شرجی و پر رطوبت، آلومینیوم کامپوزیت ضد باکتری است. برای تولید این پانل‌ها از پلی اتیلن سبک و ضد آلاینده مابین ورق‌های آلومینیوم استفاده می‌شود. سطح این ورق ها دارای لایه رنگی زیبا و ضد باکتری است که بر مقاومت نما در برابر عوامل محیطی مضر می‌افزاید.  

نمای کامپوزیت ضد آتش

نمای کامپوزیت به صورت پانل‌های ضد آتش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از اسم این پنل‌ها پیداست، مقاومت آن‌ها در برابر آتش منحصربه‌فرد است. در واقع این ورق‌ها از یک هسته پلاستیکی نسوز تشکیل شده اند که تحت پوشش دو لایه ورق آلومینیومی قرار دارند. سازه‌هایی که بیشتر در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند، بهتر است از این ورق‌ها برای طراحی نمای خود استفاده کنند.

نمای آلومینیوم کامپوزیت طرح چوب

یکی دیگر از انواع این نوع نما، آلومینیوم کامپوزیت طرح چوب است. این نوع ورق ها را می‌توانید در طراحی دکوراسیون داخلی و نمای خارجی سازه خود مورد استفاده قرار  دهید. روی این پانل‌ها یک لایه، لمینت می‌شود و نمایی شبیه به چوب را ایجاد می‌کند. در واقع با استفاده از این پانل‌ها می‌توانید فضایی مشابه طبیعت را در نمای سازه خود تداعی کنید. به همین جهت هم معمولا این پانل‌ها را در طراحی نمای سازه‌های ویلایی استفاده می‌کنند. در شهرهای شمالی و جنگلی این نوع بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از پانل های کامپوزیت در ایستگاه مترو

کاربرد پانل‌های کامپوزیت

استفاده از نمای کامپوزیت در صنعت ساخت و ساز این روزها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. یکی از علل مهم رونق استفاده از نماهای کامپوزیت مزیت‌های فراوان آن‌ها نسبت به سایر متریال مورد استفاده در نمای سازه‌ها است. این پانل ها را می‌توان برای طراحی دکوراسیون داخلی و هم‌چنین نماهای خارجی مورد استفاده قرار داد. این ورق ها علاوه بر کارکرد‌های دیگر برای طراحی سقف کاذب هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی در عملیات نوسازی و بازسازی سازه‌های مختلف کاربرد دارند‌. از پانل‌های کامپوزیت در پایانه‌های مسافربری، دیوارهای تونل، ایستگاه مترو، پارتیشن های داخلی و خارجی استفاده می‌کنند.

هم‌چنین این پانل‌ها بیشترین نقش را در طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی، مجتمع‌های تجاری و… ایفاء می‌کنند. پانل‌های کامپوزیت باعث می‌شوند تا نگهداری نمای ساختمان به آسانی میسر شود. هم‌چنین دارای تنوع رنگی بالا و مقاومت کافی در برابر شرایط جوی هستند‌. پانل‌های مذکور ثبات فوق العاده بالایی دارند. می‌توانید پانل‌های کامپوزیت را در طرح‌های پیچیده و قوس دار استفاده کنید. این پانل‌ها در موارد زیادی به منظور از بین بردن محدودیت‌های طراحی به کار می‌روند‌. در ادامه مقاله به بررسی مزیت‌های پانل‌های کامپوزیت و استفاده از آن‌ها در نمای ساختمان می‌پردازیم.

بررسی مزیت‌های مختلف این پانل ها در سازه‌های مختلف:

استفاده از این نوع نما در ساختمان مزیت هایی را برای ساختمان شما به همراه دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی

نمای کامپوزیت مزیت‌های زیادی دارد که به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم. یکی از مزایای قابل توجه نماهای کامپوزیت مقاومت بالای آن‌ها در برابر تغییرات محیطی است. بسیاری از نماها زمانی که در معرض رطوبت قرار گیرند، دچار زدگی و خوردگی می‌شوند. در حالی که نماهای کامپوزیت این چنین نیستند. این نماها در صورتی که در معرض تابش اشعه مضر خورشید هم قرار بگیرند، آسیب نمی‌بینند و دوام آن‌ها کم نخواهد شد. علت این امر را توضیح می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید سطح ورق‌های کامپوزیت کاملا صاف است و حالت صیقلی دارد. به همین جهت نور خورشید پس از تابش بر این سطح صاف و صیقلی انعکاس پیدا می‌کند‌.

در نتیجه این امر هم میزان گرمای کمی جذب نما می‌شود. بنابراین نماهای کامپوزیت را می‌توان در نقاط مختلف کشور و انواع آب و هواها مورد استفاده قرار داد. برای مثال به آسانی می‌توانید این نماها را در سازه‌های مناطق گرمسیر نصب نمایید و استفاده کنید. مقاومت این سازه ها در برابر گرما قابل توجه است. از طرف دیگر استفاده از این ورق‌ها در نمای سازه باعث می‌شود تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. زیرا در پانل‌های کامپوزیت لایه پلی اتیلن به عنوان یک سد حرارتی عمل می‌کند. پس به طور خلاصه می‌توان گفت که این سازه ها به دلیل مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی و محیطی کمتر دچار تغییرات مختلف مثل تغییر رنگ و… می‌شوند.

ایفای نقش به عنوان عایق حرارت و رطوبت

پانل‌های کامپوزیت به عنوان عایق‌های صوتی و حرارتی نیز به کار می‌روند. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم یک لایه پلی اتیلن در میان آلومینیوم قرار می‌گیرد که موجب جلوگیری از انتقال حرارت، سر و صدا و… می‌شود. به همین جهت در بسیاری از ساختمان‌های مدرن از این نوع نما استفاده می‌کنند. با این کار علاوه بر بهینه‌سازی انرژی جلوی صداهای آزاردهنده نیز گرفته می‌شود. معمولا این نماها به دلیل اینکه دارای آلومینیوم هستند در برابر حرارت زیاد دچار تغییر شکل نمی‌شوند. هم‌چنین در طول زمان رنگ خود را نیز حفظ می‌کنند. به دلیل مقاومت آلومینیوم در برابر نم، در صورت رطوبت شدید محیط هم نماهای کامپوزیت دچار خوردگی نمی‌شوند‌.

تنوع و اجرای سریع

نمای کامپوزیت دارای تنوعی از رنگ‌ها و طرح‌ها است و به همین جهت پاسخگوی انواع سلیقه‌ها می‌باشد. برای رنگ آمیزی ورق‌های کامپوزیت از پوشش‌های رنگی زیادی استفاده می‌شود. این پوشش‌های رنگی متنوع نمای سازه شما را به شکل چشمگیری تغییر می‌دهند. این پانل‌های رنگی را می‌توانید به سادگی از بازار تهیه کنید و دسترسی به آن‌ها اصلا سخت نیست. پانل‌های کامپوزیت پیش ساخته عملیات اجرایی نماکاری سازه را تسهیل می‌کنند. با توجه به نقشه و طرحی که تهیه نموده‌اید، نصب پانل‌ها بر روی نما توسط افراد متخصص انجام خواهد شد. سرعت بالای اجرای آن نیز بر محبوبیت آن در میان مردم افزوده است.

برای اطلاع بیشتر در این باره می توانید مقاله اجرای نمای کامپوزیت را مطالعه کنید.

انعطاف پذیری بالا

یکی از مزیت‌های مهم و کاربردی نمای کامپوزیت انعطاف پذیر بودن آن است. این ورق ها به دلیل اینکه از آلومینیوم ساخته شده اند، به راحتی قابل برشکاری، سوراخکاری و خم‌کاری هستند. پانل‌هایی که از آن‌ها در نمای ساختمان استفاده می‌شود شکل‌های مختلفی دارند. به بیانی دیگر با توجه به نوع نمایی که مدنظر دارید، این پانل‌ها طراحی و ساخته می‌شوند. هیچ محدودیتی از بابت شکل گیری ورق‌های کامپوزیت وجود ندارد‌. بنابراین می‌توانید با توجه به شکل پذیری، آن‌ها را در کنار مصالحی که انعطاف‌پذیری خوبی ندارند استفاده کنید.

لینکدین
پینترست
تلگرام

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button