نمای ساختمان مسکونی، زیبایی محل زندگی شما

نمای ساختمان مسکونی- نمای ساختمان

نمای ساختمان مسکونی، به عنوان بخشی از پوسته ساختمان، نه تنها خانه را از تأثیرات بیرونی محافظت می کند، بلکه در ظاهر ساختمان نیز نقش بسزایی دارد. سلایق افراد در طراحی نما، از یک نمای ساده متناسب با منظره شهری گرفته تا طرح های مدرن و برجسته متفاوت است و پشت هر نوع نما، دلایل و اهداف متنوعی وجود دارد.

اهمیت انتخاب نمای مناسب برای محل زندگی

نمای ساختمان مسکونی همواره، از ارکان مهم و اساسی در ساخت یک خانه است.

نقش اصلی نمای یک ساختمان، محافظت از خانه در برابر عناصر طبیعی همچون: برف و باران، باد و طوفان و تابش آفتاب است. در دهه های اخیر پدیده های شدید آب و هوایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است؛ در نتیجه، آماده سازی خانه در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و محافظت اصولی از دیوارها بسیار مهم است.

نمای ساختمان مسکونی، علاوه بر محافظت، دارای یک کارکرد مهم و مفید دیگر است که طراح و صاحب ساختمان باید به طور قطع در نظر بگیرد؛ یک نمای ایده آل، با عملکرد عایق حرارتی، باعث کاهش مصرف انرژی می شود. عایق بودن نمای ساختمان، علاوه بر کنترل حرارت داخلی میتواند از ورود و خروج صدا نیز جلوگیری کند.

کرتین وال - قیمت اجرای نمای کرتین وال
سیستم نمای شیشه ای مدرن

نمای ساختمان مسکونی، اولین بخشی است که در نگاه بیننده خودنمایی می کند. در طراحی نمای ساختمان، طیف وسیعی از مصالح، رنگ ها و اشکال مختلف هندسی و حتی گاهاً طرح های بکر و خلاقانه به کار می رود. این نکته را در نظر داشته باشید هر قدر ابعاد مصالح یک نما کوچکتر باشد، امکان طراحی با جزییات ظریف بیشتر خواهد بود و چنانچه مصالح بعد وسیع تر و یک دست تری داشته باشند، ظاهر خانه مدرن تر و صنعتی تر به نظر می رسد.

نمای ساختمان مسکونی مدرن

نمای ساختمان مسکونی در خانه های مدرن، ترکیبی از سبک های مختلف همچون فرانسوی و سبک های مدرن در کشورهای آمریکایی و انگلیس است. سبک مدرن برای کسانی که نمی ترسند در کانون توجه قرار بگیرند کمی هیجان انگیز است. طرح های فانتزی و آزادی بی حد و مرز در طراحی، از ویژگی های این سبک است. امروزه روند صنعتی شدن نمای بیرونی ساختمان ها در شهرها رو به افزایش است و سبک مینیمالیستی که ترکیبی از عناصر فناوری پیشرفته فعلی است به طور فزاینده ای در بین صاحبان خانه و طراحان رو به رواج است.

به عنوان یک قاعده، در یک خانه به سبک مینیمالیستی، نمای ساختمان مسکونی به لحاظ هندسی دارای یک نمای ساده است. اشکال روشن و ساده ترکیب اساسی ساختمان های مدرن است. در نگاه اول تشخیص اینکه آیا این ساختمان، مسکونی است یا تجاری، دشوار است و در اغلب موارد، تنها اندازه و محوطه سازی ساختمان در حیاط خصوصی، نشانگر حضور صاحبان خانه مسکونی است. معمولا نمای ساختمان مسکونی به سبک مدرن، دارای پنجره های بزرگ با منظره یک پارچه و گسترده است.

نمای ساختمان مدرن - نمای ساختمان
نمای ساختمان مدرن

 نمای سنتی ساختمان مسکونی

چنانچه در یک فضای مدرن شهری سکونت دارید استفاده از نمای سنتی بلا مانع است؛ اما باید در نظر داشته باشید که طراحی سنتی نمای ساختمان مسکونی، با ظاهر معماری مدرن در تناسب باشد. در چنین شرایطی طراحی نمای سنتی نه تنها در تضاد با نمای کلی شهر نیست بلکه به زیبایی ظاهری شهر نیز خواهد افزود. در هر کشور، متناسب با آب و هوا، سبک و هنر معماری، آداب و رسوم و مصالح موجود، نماهای متفاوتی شکل گرفته است. در ایران نیز آجر به عنوان نمای سنتی ایران شناخته شده که از قرن ها پیش تاکنون مورد استفاده در نمای بسیاری از بناهای کوچک و بزرگ بوده است. علاوه بر آجرکاری، گچکاری و کاشیکاری نیز از نماهای سنتی در ایران به شمار می آیند.

در معماری سنتی مبنای اصلی، پرهیز از مرتفع سازی و ساخت خانه های حیاط دار و ویلایی است. در چنین شرایطی نمای ویلا نمی تواند از شیشه، فلز یا مصالح صنعتی امروزی باشد، بلکه تنها مصالح سنتی پاسخگوی چنین سبک از معماری است. مصالح مورد استفاده در نمای ویلای سنتی، آجر، سنگ، گچ و سیمان و حتی در نوع بسیار محلی در غالب سبک های روستایی استفاده از نمای کاهگلی است. امروزه معماران و طراحان داخلی، توانسته اند با تلفیق سبک نمای سنتی و مدرن، هماهنگی ای دلنشین در طراحی نمای ساختمان مسکونی ایجاد کنند.

 نمای سنتی ساختمان مسکونی

نمای سنتی ساختمان مسکونی

نمای مناسب ساختمان مسکونی

ساختمان های امروزی از کیفیت معماری بالا از جمله غنای بصری و انسجام برخوردار هستند. آپارتمان ها تعیین کننده ماهیت فعلی خیابان ها یا ظاهر عمومی شهر در آینده هستند. نمای ساختمان مسکونی، می بایست با تصویر کلی و عملکرد محیطی آن ارتباط نزدیکی داشته باشد. این نما باید دیدنی و جذاب باشد و در عین حال، ماهیت کاربردی فضای محلی یا فضای خیابان را تقویت کند. چنانچه یک ساختمان از هر طرف در معرض دید عموم باشد یا از ساختمان های مجاور خود بلندتر باشد، باید تمام قسمت های قابل مشاهده در نمای آن با دقت طراحی شود.

در طراحی نمای ساختمان مسکونی، باید شرایط محلی در هر منطقه را در نظر گرفت. تناسب طراحی های خاص از جمله مدل سازی سه بعدی در نما، شکل سقف و فرورفتگی ها، بالکن ها و ایوان ها، حصارها و… با سایر نماهای مسکونی در محل بسیار مهم است.

همچنین نمای ساختمان مسکونی، باید به گونه ای طراحی شود که مالک از حریم خصوصی مناسبی برخوردار باشد. میزان نور و تهویه هوای مناسب در طراحی نمای ساختمان مسکونی بسیار مهم و حیاتی است؛ نور و هوای مطبوع عامل نشاط و سرزندگی در طراحی هر ساختمان است و از این رو طراحان منازل مسکونی می بایست در طراحی خود این دو فاکتور مهم را به طرزی قابل قبول در نظر داشته باشند.

نمای مناسب ساختمان مسکونی
نمای مناسب ساختمان مسکونی – آرمن طرح ونما

 

آرمن طرح و نما، با علم به اصول شهرسازی مدرن و سنتی، با بهره گیری از طراحان نما و مهندسین ماهر در این عرصه، توانسته است طرح های نوین را در طراحی نمای ساختمان مسکونی، متناسب با سلیقه مشتری، در غالب نمای مدرن و سنتی ارائه نماید.

لینکدین
پینترست
تلگرام
Call Now Button